onsdag 7 november 2012

hösten i nynäshamn..

det var ett tag sedan jag upplevde den svenska hösten, men nu är det gjort. tre veckor mitt i naturen. höstens färger, en storm och nattfrost är viktiga ingredienser i en höstkollektion av svensk natur.

vi svenskar har ju ett starkt band till naturen. där hittar vi återhämtning, nya infallsvinklar eller bara rekreation. vi är lite för beroende av naturen. vi prioriterar en skogspromenad före städningen eller matlagningen. vi svenska kvinnor, med egen vilja och eget liv, eller egen tid.

kanske detta är en bild från det förgångna. kanske den moderna hustrun lydigt stannar hemma och städar efter man och barn, och får ett reklamtips som belöning. en enkel gest som uppskattar kvinnans renlighet i massmedia, en reklamfilm om cillit bang eller ajax. alla på en gång. en minut eller två. så praktiskt, så enkelt. markservicen med feedback är ordnad. och den frustrerade kvinnan dänger fiskpinnarna i stekpannan, ilsket men lyder, och gör som man ska. man ska vara hembiträde åt sin familj. för en reklamfilm.

nej det är inte så. vi ser på tv tillsammans, vi delar upp arbetet, förvarar sig den svenska kvinnan med. vi har det bra. i höstmörkret.

okej, men nu har jag i svensk naturromantiks anda, lydigt och snällt upplevt höstens alla skiftningar. och jag gillade det, jättemycket. nu kommer kylan, och jag ser fram emot att se världsarvet bordeaux. med alla parker, floden, stadens kärna och bordeauxvinet, osten och kanske jag trippar ut i gryningen och köper mig en croissant och en café och lait.

den stora franska staden där man alla tider på dygnet kan köpa kaffe, cigaretter och sprit. inte så nyttigt kanske, men  det underlättar relationen i familjen. slipper tvångsmässig städning bara för att det skall vara så. man städar när det behövs. och röker gauloise eller gitane. så dekadent.