torsdag 8 november 2012

strandskydd eller sjöbod…

detta är min åsikt i nyttjandet av svenska stränder. vi har i sverige av tradition värnat strandskydd. för fågelliv och för att nöjet av att se orörda stränder.

vi har även en en kärlek till sommar och hav. och vi har en tradition av alkohol i semestertid.

sverige har en lång och varierad kust och skärgården är grynnig och full av öar, bebodda och obebodda.

jag anser att kunskap och förståelse för kustens befolkning och för havens framtid måste öka. och att dricka under en vecka på stadens krogar och campingplatser kanske inte skapar en korrekt bild av verkligheten. därför anser jag att med utgångspunkt av sunnanås exempel av små sommarbostäder av sjöbodskaraktär med sommarvatten och tillhörande båtplats är en möjlig väg. jag vet att länsstyrelsen inte har varit helt entusiastisk, men om man garanterar fågelliv och undviker öarna så ser jag intressanta kapitaloptimerande synergieffekter.

den lågkonjunktur vi möter i småbåtsvarv och industri kan få en positiv skjuts uppåt, i en anpassning till ett nytt behov. ändrade semestervanor har gett negativa effekter för privatbåtssektorn, bra eller dåligt beror om man har ekologi eller ekonomi som utgångspunkt.

jag anser att genom köp av sommarstuga ökar ansvaret och kontakterna blir mer  riktade och fördjupade genom att sjöbodens ägare måste skapa sig en bild av kommun och befolkning, skapa varaktiga relationer och skapa ett förtroende på ett helt annat sätt en partyturisten som skall ha en  ny upplevelse, en kul semestererfarenhet.

sjöboden är fräsch, ligger nära vatten. en liten veranda och en affär och restaturang ger en association till campingliv men lite mer rustikt och inte helt ointressant, tycker jag.