måndag 26 november 2012

tv-helg i sölvesborg

denna lilla blekingestad vi havet, en plats med ca tjugotusen invånare och en inte oäven turistinformation. här kan man ta sig ut till listerlandet där fiskelägena ger besökaren en pittorsk och lärande inblick i arkitektur, båtar och skärgårdsliv i blekinge.

vädret tillät inga större utflykter denna helg men världcupen i skidor var en kompensation som hette duga.

charlotte kalla har överraskat och likt en liten älva svävade denna svenska skidåkare fram genom skogen och man blir bara glad i själen av att någon kan åka skidor.

det fanns några andra också, men det var liksom skuggfigurer.

men denna skidtävling ger andra tankar. jag ser slovenien, slovakien, tjeckien, dessa lilleputtriken, estland, lettland och litauen likaså. och är det inte så att europa består just av minoriteter.

dessa små nationer med egen flagga egen språk och egen kultur.

och hur skall man väva in kulturimperalism i detta. dett spöke som kväver ursprungsbefolkningens egna traditioner till förmån för den nya invandraren.

och vem är betjänt av detta. är inte detta finessen med europa att det just finns en naturlig mångfald, med egen identitet.

och jag minns i förorten där man till och med gick in i källaren, och stal mina hemmagjorda julprydnader.

-vill ha, vill ha.

har inte traditionerna förfelats, när man inte ens kan fira sin egen jul. vad är kultur?

vi ser vidare rikard sjöberg, som enligt sin egen spegelbild anser sig vara guds gåva till mänskligheten, jag kan inte hålla med. om man jämför nivån på svenska frågor och tyska håller den svenska intellektuella nivån en lägre kvalite. vad beror detta på? är detta en anpassning eller en gest?

och till sist ser vi analysen i tv fyra morgonsoffa.ett powerchick visar upp olika julklappstips för programledarna.  ett krantillbehör som visar rött eller blått och en spotlight som visar olika färger.

du förstår så spännande. en lampa som kan ändra färg.

vad får jag i julklapp?

säg det. en upplevelse av amerika, harleydavidson och ett besök på ett konstmuseum. det är allt.

svensk tv är under all kritik, och jag hade satt mitt hopp till den utomeuropeiska befolkningen med egen kultur och ett välformulerat kulturbegrepp, men det blev inte så. konstigt.