söndag 18 november 2012

tjänstekvalitet..

      sverige har vi gått in i i tjänstesamhället  och många menar att vi lämnat denna indelning för att närma oss informationssamhället.

och vad innebär ett tjänstesamhälle. hur mäter man en tjänst. vad betalar man för. en vara eller en tjänst har ett bruks värde och ett bytesvärde. det kanske man bör känna till.

hur mäts och värdesätts en tjänst i det moderna samhället. det kanske kan vara bra att känna till om man säljer tjänster.

kvalitet, effektivitet och anpassning.

vad innebär detta för sektorer som information, hotell eller barnomsorg.

lokaltidningen, är den effektiv, anpassad och kvalitativ. och är människans åsikt, den är inte värd pengarna ett mått på att lokaltidningen uppfyller de ovan nämnda kriterierna eller är bytesvärdet fel.

på hotellet har man bytt ut personalen mot tillfällig arbetskraft. man skall busa. är detta en försäljning av en tjänst som kan bedömas efter kriterier kvalitet, effektivitet och anpassning.

syftet är att påverka. man skall bearbeta sin känslor, aggressivitet, ilska, frustration och avundsjuka. och städar dåligt, provar kläder och stjäl som straff för man tycker att det är tråkigt och kan spelar över, överdriver. och man har ett stort mått av självförtroende, och man tar droger.

vad är denna tjänst i bytesvärde och bruksvärde. har man över huvud taget sålt en tjänst. man har inte sålt en tjänst som utlovar det som skylten med hotell utlovar. ordet hotell i europa är definierad enligt en viss tradition. integritet, säkerhet och privatliv. annars är det en bordell.

eller barnomsorg i kommunal regi.

är det att sälja en tjänst i barnomsorg enligt kriteriet effektivitet, kvalitet och anpassning om man

envisas med att prata spanska till persiska och arabisk barn

serverar gris till muslimbarn

avstår från simundervisning, skridskoåkning till förmån för att barnen skall se spansktalande män och kvinnor prata spanska

introducerar en graffittikurs för ungdomar i daghemmet, och tillåter dem röka under arbetet för att barnen skall få se en modern förortsföreteelse.

omdömet om dessa tre företeelser är

det är inte värt pengarna.

eller svensk tv.

hur agerar man om en arbetskraft inte ens klarar av att informera sig om grundförutsättningarna hon arbetar efter. att man därefter förstår att man just är en arbetskraft, och lojalitet, kultur och personlig attityd har en underordnad betydelse.

svensk arbetsmarknad är ingen kulturell arena. om arbetskraften är så usel. läggs sektorn ner, inte sant.

och vad innebär det att man inte har barnomsorg, hotell eller tidningar och tv. isolering i första, andra, tredje ordningen.

och när man sedan kommer ut i en internationell miljö kan man verka avvikande. som en annan valuta, en okänd valuta.