lördag 10 november 2012

jag renoverar en livsstil…

att undersöka min lägenhet under min bortavaro, för att se vad jag är för en typ är inget jag rekommenderar. inte ens i göteborg. när man lär känna någon pratar man eller bjuder hem denna på middag. om man kan laga mat vill säga. så kan man fråga.

att leka med matvaror eller stjäla matvaror ur mitt skafferi, är inget jag rekommenderar, inte ens i göteborg.

att på min arbetsplats fråga mig om jag onanerar, eller är lesbisk, samt påtala min osexighet och lathet för utomstående är inget jag rekommenderar. och absolut inte i göteborg.

att under daghemsvistelsen visa upp töntig graffitti för muslimbarn i förorten göteborg är oförskämt. den musliska arkitekturen innehåller ornamentik, mosaik och ett linjespel som vid översträcker vår horisont. man vet inte vad man gör. detta är inte acceptabelt.

idag står vi inför en ny verklighet. uppsägningar och nedläggninger ger en ökad arbetslöshet, införs visum minskar rörligheten i europa. svenska kronan är en liten valuta och en inflation till följd av arbetslöshet kan regleras med devalvering, detta för att skydda hemmamarknaden, som inte existerar då den är nedlagd. då återstår tjänster, och den kvalitet som arbetskraften innehar på hotellen har redan inneburit att internationella turister avstår. återstår en satsning i humankapital. att utbilda sig. sverige ligger idag i bottenskiktet i  utbildning vilket innebär att kvaliten på den investeringen i hmankapitalet blir av undermålig kvalitet och ger en sämre konkurrensmöjlighet på europeiska arbetsmarknaden, och detta emedan spanien, Frankrike, england, tyskland håller sin journalistik i strama tyglar, samt den sk eurokrisen innebär satsningar på vidareutbildningar och projekt i miljöteknik och högteknologi. den utbildning sverige kommer att behöva är långt under den nivån, med avseende på arbetslöshetskvoten.

genom turismens uteblivande har den information vi har vant oss vis uteblivit då vi pratar med folk, snappar upp ett och annat. vi läser inte dagstidningar så de inte är värd pengarna och väljer underhållningsprogram på tv. var är informationen. och hur skaffar vi oss information om olika fenomen. kanske internet, kanske bibliotek i ett klimat av sänkta skatter och upprustning av förfallen infrastruktur. detta är den så kallade rävsaxen, helt enligt skolboken. eller moment 22. och hur blev det så.

ett klokt folk kan inte manipuleras, och sverige sekonomi har inte manipulerats, den har fösts som man föser kor, eller vi sitter i samma båt, men är kaptenen sjukskriven eller renoverar han  en livsstil. jag vet inte.

på kommunala daghem finns inskrivna barn som kommer från homosexuella par, de sk enkönde äktenskapen. och ändå finns det outbildad personal med utländsk härkomst som hävdar sin kulturella särart i arbetet, det är inte acceptabelt, att barn skall trakasseras i sitt hemland för att arbetskraften har en annan tradition. kanske homosexualitet är förbjuden i hemlandet. kanske man finner det osmakligt, men det är en laglig verksamhet, och föräldrar utövar ingen sexuella aktivitet i daghemmets lokaler, eller hur. det är inte all personal som kan svära sig fri från den passusen.

vi får det vi förtjänar. är man inte uppdaterad på nutidshistoria skall man inte arbeta på trestjärniga hotell eller över. man kan trampa i klaveret. kan man inte läsa arbetinstruktionen skall man inte arbeta på svensk arbetsmarknad, man kan trampa i klaveret. och det kan få förödande konsekvenser för nationalekonomin. är du professor eller?

du som klampar runt i nynäshman, bank, säljer biljetter till gotland, konsum och receptionen. ambullerande orakel. fullständigt övertygad om att datorintrånget inte märks eller ens registreras i nätverket. fullständigt övertygad om att kamerorna i korridoren inte registrerar springet i rummen med eller utan partner.

just nu befinner jag mig på hotell terminus i best westerns regi. fyra stjärnor. förra gången hade jag påhälsning i sängen under min bortavaro, och denna gången har man outbildad arbetskraft i hela hotellet. brister i språket och det är inte troligt att de stavat sig igenom dagens tidning och särskilt inte de utländska. det är knappast troligt att det efter presidentvalet vet hur USA. s regering agerar i katastrofen efter stormen, i politiseringsarbetet bland de marginaliserade grupperna. men de tycker det är roligt att pröva på ett hotell. de har aldrig varit på ett hotell förut. kontrollera en resväska, prova underkläder, undersöka toaletten och sängen, duscha osv. och sedan berätta för kompisarna om det man upplevt. integritet, är det en glassort eller en skattereform?