lördag 10 november 2012

visum i europa…

det finns östeuropeiska länder som kräver visum för att dels komma in och dels resa ut ur landet. montenegro är ett av dessa länder och det är säkert flera.

jag är ganska övertygad om att sverige kommer att införa visum under 2013  eller 2014 efter att ha sett dessa rollepl på tågstationer i europas stora städer och ursprungsbefolkningens reaktioner. det är inte acceptabelt.

denna lördag ägnades dagen åt konståkning på europesport, och en stor del av åkarna hade flamencoinspirerade nummer. nu är ju flamencon en ganska likartad dans och kan underlätta den konstnärliga delen av programmen och de ger en dramatik och dynamik åt programmet. och jag tycker att åkarna tolkade flamencons karaktär bättre än någonsin. eftersom flamencon är en dans som betyder mycket för mig, vill man inte att den ska förlöjligas eller användas fel. inte jag i alla fall.  och kanske är flamencoinslagen en tillfällighet, kanske är det en manifestation emot den rasism som utövas av östeuropeer i spanien och frankrike främst emot romer. jag är övertygad om att visum är en konskekvens av trakassaerier emot romerna i främmande land. och det är inte acceptabelt.

vi har haft visum till Frankrike här i sverige i slutet av åttiotalet. och jag är ganska övertygad om att vi kan tacka den svarta befolkningen med rötter i nordafrika för den demonstrationen. grenoble brann, och vi hade många som skulle visa sin lojalitet med franska invandrare. kanske främst i norra Frankrike. normandie, bretagne då dessa inte ville släppa sin hemlands kultur och tradition till förmån för svarta befolkningens privilegiesystem. och de skulle uppfostras, kväsas.

Frankrike är väl kanske det land i hela europa som arbetat mest och intensivast för att undvika rasim,sexism. arbetat mycket för kvinnans ställning och för att invandrarens skall accepteras på arbetsmarknaden. men det har inte varit konfliktfritt. franska språket kan pratas på olika sätt. och på arbetsplatsen platsar inte hemlandets traditioner, lojaliteter eller tradition. och fransmannen måste acceptera en svart kvinna i arbetslivet. och detta har varit fyllt av konflikter. att östeuropas turister ger sig på romer för att imponera är inte acceptabelt, och jag har lite svårt att förstå deras närvaro i sverige efter de upplevelser man läst om sett och hört talas om under gångna året i Frankrike och spanien. man bränner upp en lägenhet i Lille. hela vindsvåningen övertänds av turister som inte har i huset att göra. mycket aggressivitet och mycket övervåld av östeuropeiska turister i spanien , frankrike emot romer.

jag tar avstånd från detta och kommer att behandla den slaviskspråkiga turisten som den förtjänar. är detta uppfattat. och jag tror med ganska stor säkerhet att sverige kommer att kräva visum för att vistas i europa. för säkerhets skull.

känner inte du till det. läser du inte internationella tidningar.