söndag 18 november 2012

norvik hamn i ett perspektiv av karlskrona

den stora hamnen i swecos regi skall byggas.

om jag hade varit med i planeringsstadiet hade jag nog främst tittat på karlskrona.

stockholmsområdet. i en fartygs och båttrafik kan man itne stirra sig blind på regional nivå. havet angår alla.

även om sweco har en gedigen kompetens att bygga hamnen har nynäshamnborna en annan åsikt om vad ett hav skall användas till. jag tror inte alla är entusiastiska. och jag är inte helt övertygad om att alla förstår vad en stor båt innebär. och hur mycket last en stor båt innehåller.

debatten från frihamnen i göteborg om att farliga insekter, kackerlackor följer med från lastningen går jag inte in på. jag finner den överflödig.

nu måste södergående trafik passera alla tre skärgårdar st anna arkösund och gryt.  i och för sig tror jag inte att båtarna gör rent tankarna i östersjön. det är så inarbetat att östersjön är känslig, och genom bron i malmö köpenhamn stoppade man flödet vilket gör att syresättningen avstannar.

marken är komplex heter det vilket ger en viss fördröjning.

jag skulle tänkt utanför boxen och valt karlskrona. strategiskt. minst åverkan.

men man vill ha så lång sträcka som möjligt på havet. denna hamn  bästa av alla hamnar