fredag 9 november 2012

rätt president vann..?

det har varit val i USA och obama vann. detta påverkar, tro det eller ej, hela världsekonomin. och till min fasa upptäcker jag att detta gått stora grupper i nynäshamn spårlöst förbi.

man pratar om USA, och orsaken till detta är att jag har planer på att besöka USA, och detta vet man.

detta innebär en viss avundsjuka. jag har tagit mitt ansvar och visat vägen till biblioteket, och finner en skrämmande okunskap.

är detta vanligt i sverige, och i så fall vad beror detta på. jag återvänder till frankrike och fransk journalistik och jämför med svenska lokaltidningar. det står i alla tidningar om USAvalet, och ändå finns det människor som inte vet. hur är detta möjligt.

detta är demokratins dilemma. man behöver inte veta. och i detta finns det människor som annorstädes offrar livet för självständighet och yttrandefrihet.

att skicka dessa människor till USA vore inte att rekommendera. då vet man inte vad USA är, eller hur informationen fungerar.