söndag 16 september 2012

att läsa tidningen på tyska….

detta besök i tyskland, berlin och frankfurt. läser jag magasin.

arkitektmagasin, designmagasin och bilmagasin. då dessa speglar samhällsutvecklingen i en punkt.

alla genomsyras av ett miljötänkande, och en resurssnålhet. man har en högteknologisk syn på material, produkt och tillverkning.

i tidskriften christophorus 357 fanns en intressant artikel om hur man lanserat porsche i reklambilden från femtiotalet och framåt. i denna tid då reklam på tv var annorlunda beskaffad. i sverige fanns den inte alls. artikelförfattaren hade ett jämförande perspektiv på porsches formspråk i lansering av bilen genom flera decennier och en tillbakablick på hur reklamens plats i media förändrats. vad är reklam och vad är fakta. vad är reklambaserad fakta.

porsches formspråk i bil men även reklamkampanjer andas framtid. man förstår att porscheskonstruktionsteam lever i en framtid. och gjorde så även på femtiotalet.

performance, passion, porsche. tidningen fanns som app för telefonen också så man kan ha sin porschedesignande mobil tillgänglig 24 timmar om dygnet. följa varje nyhet i frågan porsche. känna sig med i gänget.