söndag 16 september 2012

svenska skolan….

jag kan inte riktigt acceptera att svenska skolan inte är i topp. jag kan inte riktigt acceptera at sverige inte är bäst på miljöteknik. och jag funderar på information. vad är information.

ord och bild. och hur presenteras denna information, och när skall man avstå från att ta del av informationen och när skall man söka vidare.

och jag tror att svenska skolan bör titta på presentation av information och ägna en stor dela av undervisningen till att lära ut tekniker för hantering av information.

jag ser unga människor, de ser allt, hör allt, de är lyhörda, sensibla och

“qvick to use the axe” det är inte mycket som duger. man har en negativ attityd till omvärlden. och detta påverkar naturligtvis hur man hanterar information.

var ligger fokus i informationen, vilken ideologi speglar informationen, och i vilket syfte presenteras informationen.

en stående kritik av svensk undervisning är jordreformerna som sverige har haft genom historien. tre gånger. och man anser att dessa jordskiftesreformer presenteras tre gånger under nio år. i tredje, sjätte respektive åttonde klass och menar att detta är slöseri med tid.

och detta skall jämföras med det lilla barnet som i sin godnattsaga skall höra samma saga kväll efter kväll. det finns många historier om min favorit. katinka och dockvagnen en rysk saga. och inte ett ord fick hoppas över, inte en sida fick hoppas över. detta ledde oundvikligen till protester. katinka och dockvagnen, och så hade jag en annan reservfavorit. bollen som kom bort. det var min information och ur dessa skrifter hämtade jag all livsvisdom jag behövde i min vardag tre, fyra år var jag väl.

vad är information?