fredag 21 september 2012

bilen framtid, en reflexion

jag gillar transam, pontiacs firebird. en stor och amerikansk muskelbil, muscle car. ver enda funktion är att tala om för omgivningen att här kommer person med mycket stor kapacitet. det är min definition av bil. ett understrykande av ägarens attityd, ägarens uttryck.

om jag befann mig i ledningsgruppen för porsche, vilket aldrig kommer att hända, därför kan jag ha åsikter.

jag skulle vidga vyerna, använda märket porsche och ha ett eget rödvin. som hårdrocksgruppen ACDC. ett porschevin och så skulle jag designa bord och stolar för uteserveringen, en porschemöbel, sen var framtiden räddad. reklam, ett ansvar för samhällsutvecklingen och porsche som en del i något mycket större.

ett audirödvin har inte samma effekt. audi gör praktiska bilar för transport av hemmets familjemedlemmar, matvaror och hund. här kan man hitta en annan vidgad vy. varutransporter i staden. specialstudera svängradier, vägar och trottoarers hållfasthet och mottagarens behov av leverans.

efter att granskat Hannovers hauptbahnhofs leveranser en tidig torsdagsmorgon lever jag i en atmosfär av skräckblandad gråt. en enda karusell av taxibilar, bussar, lastbilar och livsfarliga backningar. alla trafikregler, alla föresatser om respekt och omdöme sattes här ur spel. och när man ser sex eller sju taxibilar uppta leveransutrymmet, avsett för större forson samtidigt som harrys brödlastbil står på trottoaren och på den smala gatan får möte av en lika stor lastbil som måste upp på trottoaren blir jag förbannad. det är oförskämt, nonchalant, för att inte säga arrogant. och samtidigt vandrar två ordningsvakter och två poliser inne i stationen mellan klockan två och fyra. denna torsdagsmorgon går inga tåg dessa timmar, och det var ca femton personer i lokalen.

kliv ut ur dörren, kom ut ur skalet, think out of the box.

och det blir så. detta är stadens puls. man förs sakta in i vanor, man interagerar, folk, bilar, bussar, offentliga bussar och det utvecklas attityder. detta är stadens puls och det är många som älskar detta. en dynamisk verklighet. en verklighet, föränderlig, amoralisk, det bara blir. och detta måste man styra upp på olika sätt. ordningsmakt.

och här har vi statsmakternas roll. först, andra , tredje. oboy, oboy, oboy. aha.