måndag 17 september 2012

en dag som alla andra på frankfurts tågstation….

att använda hemlösa män som semesterleksak är inget jag rekommenderar.

vi har förstått att unga kvinnor söker spänning och adopterar en hemlös. att leva på gatan är ingen lek. våld, trakasserier ingår i vardagen, och det är inte polis eller vakter som utför dessa handlingar. det är de sk vanliga skattebetalare.

att hamn i den situationen är en konsekvens av frivilliga och ofrivilliga val, och den ekonomiska och psykiska skuldbördan är privat. det är en fråga om integritet.

de hemlösa unga männen har oftast för att inte säga alltid åtaganden. ty, det fungerar så att även kvinnor. äldre och förvirrade människor lever i samma situation och i denna miljö är den fysiska närvaron av största vikt. dessa unga män har åtaganden, att ta hand om… och när en lekfull ung medelklasskvinna vill ha lite spänning så stör man ordningen. kvinnor lämnas ensamma, och utsätts för våld och trakasserier av sk vanliga skattebetalande människor.

vad en hemlös ung man behöver är information. han har spänning. vistas man på gatan möter man människor, och man blir kräsen. man lär sig känna igen viktiga personer. prata gärna, ge dem cigaretter men tro inte att du är en världsförbättrare. bara för att dessa unga kvinnor lever i ett vakum, så betyder inte detta att de fördomar de har om en hemlös alltid är verkligheten. de vet allt, innan det sker, det kallas intuition. man utvecklar vissa egenskaper. att förutse väder är en egenskap. man är väderberoende.

hur vet jag det. jag tvingades leva ett år på malmös gator eftersom jag inte kunde gå in i bostäder. efter två års daglig misshandel av en illegal invandrare i göteborg. sparkad i huvudet, slagen och kallad allt mellan himmel och jord bar dessa hemlösa i malmö mig över psykiska smärttrösklar som ingen skall behöva leva med i ett fredligt land, i en demokrati. jag behövde aldrig vara rädd, aldrig vara ensam och jag frös aldrig.

jag var alltid ren och välklädd, samt hade ett vårdat språk och en normal attityd. dessa människor samlade på metall som de sålde, och de hemlösa i malmö, vet allt om ekologi, den senaste forskningen, och allt om metall i framtiden. när jag kan något, kan jag lära ut så att alla förstår.

jag vill inte påstå att vi är vänner, men självklart förstår jag problematiker i denna grupps vardag, och de är inga semesterleksaker.

jag såg denna dag en turist komma med en stulen barnvagn. detta är helt oacceptabelt. det innebär att man begränsar en barnfamiljs rörelsefrihet, och då gör vi så. och jag skulle rekommendera frankfurts poliskår att rensa ut alla smålangare, det ser inte bra ut. de stör de stora grabbarna, och det ger konsekvenser. det finns ett stövelpar och det finns tusen stövelpar. det är bara att välja. streetlife.