måndag 3 september 2012

migrän och kvinnoroller

efter två dagar i sverige, började huvudvärken komma. jag kan få anfall av migrän och det är en smärtsam upplevelse, och jag har inrättat mitt liv för att undvika migränanfall. migrän vid stress. vad är stress. för mig är inte arbetsbördan ett problem utan intrång i trygghetszoner. man förstör min resväska. man sliter sönder mina kläder, man lånar min säng, filar ner sulorna på skorna, man leker för att man inte har en relation till omvärlden. man har aldrig fått definierat vad arbete respektive fritid är. man har aldrig fått lära sig yrkesroll och lekkamrat. man blandar ihop.

den personal jag mött klarar inte av att läsa och förstå de regler, lagar och direktiv som gäller för hotell och dess personal. ålder eller nationalitet gör att språkförståelsen och konsekvenser inte riktigt överensstämmer med övriga synen på arbetsmarknad och vad som ingår i tjänsten.

och för att undvika migrän, sökte jag mig till lugnare trakter. jag hittade en stuguthyrning, lövhagen och sitter nu sedan en vecka tillbaka mitt i skogen. det tog fem timmar innan jag kunde urskilja detaljer i den gröna massan. jag såg inte skogen för alla träd.

huvudvärken och stressen från hotellet och undvikandet av huvudvärken hade fått mig kraftigt ur balans. till detta kom att jag inte äter när jag är stressad. chips och kakor är ingen strålande diet om man reser.

för de flesta svenskar har naturen en lugnande effekt. parker eller stranden eller skogen, och vid solsken kan man som jag, känna värmen från höstsolen. oavsett om man är luftvärnsmedlem eller bara skall ha mossa till adventsljusstaken bör man iaktta lavar och mossor. de indikerar luftens renhet. inga lavar mycket avgaser. och här ute är luften ren och fräsch.

och jag sänder en tanke till de östeuroepiska stora städerna. sofia, skopje, belgrad warsava. var är er natur? vad har lugnande effekt på er? svar, kvinnor och alkohol

modeveckan i stockholm är slut nu.

och någon modell fick upprättele, och någon puttades av tronen .

journalisterna tyckte nog att visningarna var lite dammiga. man hade sett det förr, och tog lite bilder och stressade vidare. beckamns designelever sökte bekräftelse på sina egna linjer, egna designideal.

och jag tycker att ni ska se mina projekt.

street, graffiti, lek med genusordningar, recycling. eller producerade för recykling. stora sjok av tyger sammanfogas.

ett avvikande uttryck uppstår, existerar för att sedan transformeras om till något annat. något består men är bara en lek med färg och material. som inspiration.

punkballerinan, punkprinsessan, sommarbarn kvar i stan eller basprogrammet från lindex, klänningen dagen-efter-balen för en dekadent och inte helt fel livsstil, i staden. eller nattklubbsdrottningen med tydligt maktspråk

eller rock and roll med konstruktivisemens formspråk. i gryningen i skogen. lite oväntat, som en graffiti målning. gör inte anspråk på att vara mer än det är. något att titta på.

dessa kvinnor överfaller man inte av passion. de skall förföras, kritiseras och det finns en underton av dominans och underdånighet.

dessa kvinnor finns inte  i sverige, längre. den svenska kvinnan är dubbelarbetande och stöd för familjen. hon kämpar sig till en stud med massageapparaten då hon arbetar bort celluiter, och frihet är för dagens svenska kvinna en lufsenoverall. då känner hon sig lössläppt och ledig och kan passa på att röja upp lite i bostaden, dra ett varv med dammsugaren och diska undan för att sedan ta en promenad med hunden. barn och man. jamen det är väl självklart att jag är husets hjärta. att jag drar i alla trådarna här hemma. de är beroende av mig. jag. ett hembiträde i mitt eget hem, stressad och alla måsten. men man måste offra något för att få något, inte sant. mina kvinnliga uttryck klafsar man ine på med skitiga fingrar, med mer än att stiletten sitter i foten eller en spek av arbetarkängan. it depends on the outfit, baby.