måndag 17 september 2012

mandelolja, jordnötsolja och valnötsolja

i frankfurt har man ett varuhus, med hälsokost, ekologiska livsmedel samt litteratur om yoga, meditation och annat för välbefinnande. frankfurtbon är en aktiv och modern människa med många järn i elden, och kanske inte alltid sätter sin egen tillfredställelse i första rummet. då kan det vara bra att ha ett hälsokostvaruhus.

och där kan man köpa olja. jag köpte valnötsolja, men valde mellan sesamolja, mandelolja och andra oljor.

valnötsoljan var fransk och jag väljer nog bort olivoljan i fortsättningen och använder oljor baserade på nötter. de passar mig bättre. fungerar i matlagning, skönhetsvård och hårinpackningar.

och se. på det fyrstjärniga skärgårdshotellet i nynäshamn hade man samma åsikt. halva flaskan försvann under en av mina promenader. den tillfälliga personalen, troligen från malmö, skäms inte för sig. man har en egen definition på arbete, en fräckare variant. malmö hade tagit över, och i samtal med nynäshamnsbon så framkommer det att turismen uteblir. man kör igenom och tar färjan till gotland.

så arbetslösa malmöbor från förorten får leka på hotellen. vad säger sandhamn om detta? jag accepterar det inte.