måndag 17 september 2012

porsche visar trenden

i detta fantastiska magasin christophorus 357finner jag en artiklar och reportage om porsche.

om bilmodeller, inredningar och motorer, det är välskrivna artiklar och med ett förtydliganden fotografi. det är en fräsch layout och man får förtroende för tysk journalistik.

i detta nummer kan vi läsa om porsches lansering i reklambilden från femtiotalet och framåt. artikelförfattaren har två aspekter i sin artikel. dels reklambilden som en spegel av samhället och dels utvecklingen av reklambilden för märket porsche.

porscshe är en designprodukt, och självklart avspeglar sig detta i reklambilden, som kanske var lite mer exklusiv än den ordinarie reklambilden i sin tid. ny teknik och lager på lager effekt var säkert banbrytande och bilderna är så kvalitativa att de fungerar än i dag.

denna tidskrift har även en app som kan laddas ner i telefonen kosteloos för den som vill följa god journalistik i modern tid.

artikeln var omfattande och beskrev  ingående reklamens betydelse genom flera decennier. och jag tvivlar på att svenska journalister skulle klara att skriva denna artikel. dagstidningens lokalreporter som i den sexsidiga produkten ger läsekretsen en bild av det globala samhällets påverkan på det lilla lokala samhället, för det är väl ändå så att lokaltidningen skall fungera som länk mellan världen och lokalsamhället.

svenska bilar har aldrig tidigare gett sken av att vara sportiga. de skulle vara familjebilar med säkerhet som fokus. och SAAB finns inte mer och volvo, ja jag vet inte, jag följer inte deras produktlinjer eller lanseringar, reklam. lite töntigt kan man tycka.