måndag 17 september 2012

svensk läroplan på nätet…

en elev skall enligt svensk läroplan i femte klass kunna läsa enklare texter med flyt, högt eller tyst för sig själv för att få godkänt i svenska. som är det officiella språket i sverige.

och för detta ändamål bör barnet från tidig ålder umgås med högläsning och skriftlig information.

sagoläsningen på daghemmet bör vara av den karaktären att den ger en intressant och godtagbar standard för det svenska språket. detta tränas på utbildningen på högskolan.

de daghem som har en utbildad personal med god svenska ger dessa barn ett intellektuellt försprång gentemot de daghem som har outbildad personal som känner barnen, men inte har fullgod svenska. detta har inget med invandring att göra. det beror på språkmiljön i hemmet, i kamratgruppen och val av samtalsämnen.

i åttonde klass skall barnet kunna författa enklare texter med motiv från närmiljön på grammatisk korrekt svenska. innehåll, författarton och språk skall ge en bild av det som presenteras.

för att kunna göra detta bör eleven få ta del av litteratur. därför har vi i sverige biliotek, då den köpta boken inte står på inköpslistan i alla svenska hem. och visst, det finns fler böcker än de som finns i hemmets bokhylla,

när jag var tre, fyra år läste man godnattsagor för mig. katinka och dockvagnen  eller bollen som kom bort. det var texter från tjeckoslovakien eller ryssland med illustrationer. och man kunde inte hoppa över en sida eller ett ord, utan protester. varenda ord skulle lässa högt och tydligt.

svenskt skolsystem har idag enligt många kritiker havererat. detta beror på flera orsaker. mindre pengar, generösare anställning av outbildad personal och en inte helt oviktig aspekt. kritik och ifrågasättande av utbildningsfrågor har tystnat i media. de flesta vet vad en omstrukturering av tjänster beror på.

men vad är information. och vad är kunskap. dagens unga, ständigt uppkopplade på internet, lever sitt liv med telefonen. de söker information, de läser information och de ser information.

kanske skolan mer bör inrikta sig på sökandet, och mer ordinär informationsbehandling, vad är fakta vem har skrivit detta och i vilket syfte. den fragmentariska informationsbehandling som slumpmässigt sökande ger, har inget fokus, inget syfte och ger en märklig bild av verkligheten. det som står i svenska läromedel är behandlat utifrån dessa kriterier. matematik, SOämnen och de förmedlas med en språklig nivå som eleven skall kunna. en förväntning. man förväntar sig att eleven i svensk skola skall kunna följa denna språknivå.

vilket ansvar har man som förälder, svensk förälder eller invandrad förälder för sitt minderåriga barn. det är väl självklart att om man flyttar till främmande land ser till att barnet klarar av att följa skolundervisningen.

det är också självklart att man studerar de teorier, metoder som man lär ut i regionen, och anpassar sig till detta. i sverige använder vi skriftlig information och bilder för att lära ut samt en lärare som länk mellan elev och ämnet.

detta är traditionell svensk utbildning.  att införa andra länders undervisning för att testa eller kulturella aspekter på svensk undervisning bör inte ske i klassrummet av obehöriga. man är oförskämd. man ser inte de signaler som sker i samhället. det moderna samhället kräver förkunskaper, anpassning, effektivitet.

om trakasserier av intellektuella, samhällsdebattörer, lärare, journalister  eller ursprungsbefolkning inträder internationella sanktioner. detta gäller över hela världen. inresebojkott, ekonomiska sanktioner av kommunala och statliga tjänster.

och jag klarar att redigera mina egna texter i egenskap av författare med fullgod svenska, och behöver inte ha datorintrång för att kolla. de flesta förstår inte tonen, och har dålig pejl på den ordinarie samhällsdebatten och mina inlägg följer den ordinarie samhällsdebatten och är lite högre nivå än förorten presterar.