fredag 28 september 2012

samtal på statoil fem på morgonen…..

denna tidiga morgon blev jag utelåst från hotellet i trelleborg. ett missförstånd. klockan fyra då jag vaknade, satte jag på mig skor och jacka för att gå ut för att röka, då hotellet är rökfritt.

tidigare har man haft två alternativ, kodlås eller nyckel och då jag hade nyckeln med mig ansåg jag att koden var onödig. men nyckeln gick inte.

i denna tidiga morgon fick jag besöka statoil som öppnar fem. de har nattöppet men luckförsäljning under de mörka timmarna.

och jag pratade. berättade om min resa i tyskland och det visade sig att denne unge man som sa sig bo i malmö, kronprinsen hade låga resvägar mellan trelleborg och malmö. med buss.

på frågan om han ansåg att solpaneler på taken i malmös innerstad var ett alternativ, svarade han nej. husen skall vara intakt om de är k-märkta. från tak till källare.

och här hittar jag min definition på malmös arbetarklass. man är noga med sin gamla hus. de skall bevaras som bostäder och de skall renoveras pietetsfullt. kanske man kämpade hårt under strukturomvandlingen på sextiotalet då många svenska stadskärnor revs och man byggde nytt och modernt. strukturomvandlingen av det privata näringslivet.

och för mig är malmö sin arbetarklass. väl insatt i stadens angelägenheter, sina livsvillkor och sina livsbetingelser.

man kanske kan tänka på detta när man i möllevången klottrar och ändrar fasader och statyer i allehanda lustifikationer. plank och portar. man klottrar på allt. och detta skall vägas mot de övriga malmöbor som anser att k-märkta hus skall hållas i befintligt skick. och man anser inte att solpaneler är ett uppvärmningsalternativ. detta var bara en hypotetisk diskussion. i tyskland är det vanligt att man monterar solpaneler på sina enfamiljshus för uppvärmning.

i göteborgs förort hade man ett experiment med solpaneler, men det saboterades och invånarna i denna förort hade aldrig sett solpaneler så man visste inte vad det var. bäst att förstöra. sedan kom man på att värmekostnaderna betalas via hyresavin och ångrade sig. denna förort med sin karneval.

om man återvänder till malmö, och deras stad. kanske man bör komma ihåg att malmö är för malmöborna mer än en stad. man bor där och lever där, man anser kanske att karaktären bör bevaras, från omstruktureringar och från klotter och sabotage. och det är malmöbornas stad, de är födda där och lever sina liv där.