söndag 2 oktober 2011

Det belgiska flaggskeppet : Leffe

Här i belgien dricker man öl. Jag är ingen öldrickare men skulle prova alla sorterna av leffe.

Om jag skall dricka öl föredrar jag den danska Carlsberg som även finns i citronsmak eller tjeckiskt öl.

Men nu är vi i belgien öch även här fanns citronsmakande öl, Hoegaarden citron, det var inget alternativ till carlsberg lemon. Ner i kassen hamnade en lindemaans kriek, som skall vara en körsbärsdryck. Så sliskigt och så rosa, inte min favorit.

Leffe finns i

Blond

Ruby

Triple

9

Brun

Och nu är jag ingen ölälskare, men det var drickbart och ruby med fruktsmak tyckte jag fungerade, och även den som hette 9, den var lite söt.

Om jag dricker skummande drycker föredrar jag cider, och så är jag lite petig med färgen. Jag vill gärna att öl skall ha en bärnstensfärg. Är den för ljust gul så känns det inte bra. Mörkt gul eller brun som en bärnsten, är det ljust gul känns det konstigt. Men det var korrekt färg på alla sorterna. Blond, triple och brun var vanlig öl bara. Men ruby och 9 hade en egen karaktär. En karaktäristisk smak.

Men Hoegaarden citron och Lindemanns Kriek får stå kvar i hyllan i fortsättningen. Leffe är ett nationellt öl, och jag antar att det finns lokala bryggerier, och detta kan vara intressant för en öldrickare men inte för mig.