torsdag 27 oktober 2011

från ronda till granada med renfe i gryningen…

jag lämnade hotel morales i Ronda klockan fem på morgonen. det regnade i Ronda.

jag såg senare på nyheterna att det har varit översvämningar i spanien, om detta skett i ronda vet jag inte.

och naturligtvis hade man varit på mina hjul på resväskan.

jag har lite svårt att förstå hur man kan släppa sina unga flickor att hjälpa latinamerikaner istället för att skicka dem till universitetet.

ronda är ett samhälle i stillastående, isolerat. och samhällsutvecklingen skall tydligen gå bakåt till de fasta genuina värdena. kvinnan vid spisen och barnen på golvet. en lantlig idyll och mannen som en liten guldkant i denna trygga vardag.

lite överviktig som betyg på att den unga hustrun kan laga mat. man måste ha mat.

detta samhälle lämnar jag.

tågen Renfe, fungerar alldeles utmärkt. om de är nationella eller regionala vet jag inte men troligen är de nationella. snygg design, invändigt och utvändigt. funktionellt och man kan använda de befintliga stationerna med mosaikinläggningar och allt. högsta betyg.

och med kompletterande moderna bussar så är detta ett utmärkt alternativ till privatbilismen. här är spanien ett föredöme. och vägen kantades av vindkraftverken i det otroligt vackra andalusiska landskap.

verkligen bra.

här i Granada får vi se vad spanien i europa har at erbjuda.