tisdag 25 oktober 2011

från cadiz till ronda med lokalbussen tre timmar av andulisisk natur

Denna dag skulle jag göra något roligt. Klockan nio noll noll gick den lokala bussen från cadiz med slutdestination ronda.

Och i tre timmar fick jag resa genom det andalusiska landskapet. Först slättlandskapet för att senare klättra upp i bergen. Och det var liksom spanien fast högt upp i luften. Och det fanns små städer där uppe luften. Jag blev förvånad.

Så vackert.

Cadiz var enastående, arkitektur, trädgårdarna längs havet. Och hamnen. Det var en fantastisk upplevelse. Och som det regnade den morgonen, det spöregnade, och tre på eftermiddagen kom solen. Gatorna torkade upp, alla planteringar var så völ dränerade att allt bara rann dit det skulle. En pedantskött infrastruktur. Och det finns gröna träd och planteringar på alla gator.

Hade detta regn varit i göteborg eller malmö så hade översvämningen och katastrofen varit ett faktum. Där ser man vad , om det är romare eller morer som har byggt grunden i detta, men det var helt otroligt.om man skall anlägga en ny stad, nya avlopp eller nya planteringar så rekommenderar jag Cadiz som modell. För detta var helt magnifikt.

Bussresan , det var min lilla stund i livet. och här kom en hel kollektion, collection andalusia, till. I ett rutmönster, med jordfärger. Tunga tyger som böljar likt landskapet. Och olivträden i rader som accent. Very cool.

Andalusien i oktober är verkligen som en saga. Om jag bodde här skulle jag vara en äkta lantis. Varje morgon när jag släpper hunden och katten så tittar jag ut över landskapet, slätten.

Jag kan tänks mig att det som man känner till är badorterna, men regionen är så mycket mer.

Här uppe i bergen har man utsikt. Jag var tvungen att kontrollera den först. Nu är jag i den nya delen av ronda, och det är mycket vackert.

Men i morgon skall jag forcera peunte nuevo över ravinen och besöka den gamla staden.

I en bar fick jag smaka ett regionalt vin. Tinto de ronda. Med namnet alto cielo 2009. Och det var inte dumt alls. Helt ok faktiskt.

Detta var inget lättsamt vin. Men man kände andalusiens karga natur komma svepande ner i glaset, och landa i en blåröd ton av kärv, inte surt, kärv dryck. Detta var ett vin. Ett rödvin.