tisdag 4 oktober 2011

turistdelegationen inventerar…

turistdelegationen, vad är det+ finns den?

jag har fått information om att inom EU skall finnas en turistdelegation som har till uppgift att inventera all befintlig turism i Europa, turistattraktioner, inkvarteringar, personal och väga inkomster mot kostnader och se om turism är en bransch som gynnar eller missgynnar en stad, ort eller ett land.

eftersom jag är en rörlig människa, som har märkliga upplevelser och udda existenser i mitt bagage, så är jag naturligtvis av den åsikten att turism är av godo.

detta för att inte bli en sån där inskränkt, fördomsfull, intolerant ryggradslös stackare, som haltar fram, stirrande folk i ögonen, tigger cigaretter och tigger stryk. jag vill inte bli en sån där som inte vet hur man öppnar ett samtal.

jag vill inte bli en sån där som när socialförvaltningens anställda öppnar ett samtal med en somalisk familjefar i sverige frågar

finns det kameler i ditt land.

jag vill inte bli sådan. en mesig stackare utan åsikter, som är lättmanipulerad och inte vet något.  därför reser jag. tar reda på information som jag tycker är relevant. franska städers parker. det stå inte i svenska tidningar att nu blommar pionerna i Bordeaux parker. eller i cykelloppet paris- roubaix vann …

men detta är intressant att prata om ..

men har man dragit runt i Stockholms tunnelbana större delen av sitt vakna liv så

vad ska man prata om.

men turism? det kostar. nedskräpning, bilism, nedpissade blomkrukor utanför hotellet, all negativ kritik staden får efter att hotellstäderskan rotat i resväskan.

staden som inte har omvärldens förtroende, som inte får de investeringar på grund av att turister inte trivs i staden. staden kan får en negativ klang. det blir inga investeringar, det blir inga jobb och det blir ingen utveckling.

Makedonien har sina luftförbättrande projekt och det kan man anta att turister har varit med och informerat om. och man fann precis som jag staden så spännande att man lägger orden på ett sådant sätt att stadens rykte är enbart positivt. det kunde lika gärna leda till bombhot, och sprängningar som i malmö.

turister, man vet aldrig i vilket nätverk de sitter. minsta unge har sina vänner, och jag har haft grannar som vars femåring är kompis med hela socialdemokratiska dåvarande regering.

och hon kan prata du. om dagis, om balettträning, om mat och lekplatser.

man får faktiskt ta och sköta sitt arbete om man arbetar i turistbranschen. det är friska människor, och inga leksaker.