onsdag 5 oktober 2011

hur arbetar man i relation emellan länderna i sverige….

Här i frankrike finns en stor mängd människor med rötter från ett annat land. Det finns grupper från i stort sett hela världen. Detta ger ett mångkulturellt land, med människor inte kulturella eller historiska representanter.

Så vänder vi åter till Sverige.

Där socialsekreteraren, kvinnlig, tycker att det skulle vara spännande att arbeta med afrikanska människor.(jag generaliserar men det är sanningen)

Och har en familjär och kompisattityd med den nya besökaren från Somalia. Gärna med ovårdat hår och enklare kläder.

Och öppnar samtalet med frågan om kameler.

Detta är inte korrekt.

För det första måste vi komma ihåg att afrika är en kontinent, med olika religioner olika klimatzoner och olika språk . man har en slags bild av att afrika är en by eller stad och är man från afrika, så är man så och så.

Det finns etikettsregler i alla kulturer, hur man startar en relation. Det kan vara kläder, det kan var yngre visar respekt för äldre och kvinnan visar respekt för mannen. Och i alla etikettsregelsystem finns det saker som är privata och saker som man kan prata om. Och det finns tidsaspekter för hur man fördjupar relationen. Man lägger bort titlar eller från att ha levt parallellt blir mer privat orienterad.

Detta för att skapa en fredlig relation med markeringar av integritet, av privat sfär, offentligt och privat samtal. Och detta skall man kunna. Detta skall man som arbetskraft i sverige kunna varenda kytum.

Man bör kunna öppna en atlas och se var i världen denna kontinent ligger och hur länderna är formerade på denna kontinentplatt. Man bör känna till klimatzon och bnp per capita.

Man bör ha en bild av landet ur ett formellt perspektiv. Men detta gör man inte. Utan man ska med ovårdad och folklig attityd lära känna ett nytt land. på arbetstid.

Var kommer denna ide ifrån.

De vuxna afrikanska människorna säger

Det är kallt, jag fryser.

Och då ökar man värmen i lägenheterna. Barnen fryser inte. De har kläder utomhus.

Och då får man väl anta att kylan är av annan art.

Om familjen kommer från ett land med långa svältperioder kan man anta att individen genomgått långa perioder av uttorkning och svält under sin uppväxt. Är det ett krigförande land finns psykiska blockeringar. Det är självklart. Detta innebär inte att individen skall genomgå psykologundersökningar eller in på sjukhus.

Det finns forskning hur uttorkning och svält påverkar människokroppen. Har kvinnan dessutom genomgått ett stort antal graviditeter, av religiösa restriktioner, så måste man förstå att dessa människor skiter i kameler.

Det är inte intressant.

De behöver nyttig information.

Praktisk information, hur ser svenskens bild av afrika ut. vad vet man. Hur gör man för att göra gott intryck på en svensk, utan att klampa i klaveret.

Och denna socialsekreterare som tyckte det skulle vara så intressant att lära känna ett nytt land, är ointelligent. Hon gör ett ointelligent intryck.

Alla relationer ser olika ut i den privata sfären och som formell arbetskraft. Detta kan markeras genom arbetskläder, uniform eller korrekt klädsel och korrekt beteende.

I afrika finns människor som kan allt om religion. Det finns många religiösa minoriteter, och man har en naturlig kunskap om det religiösa livet. Och detta känner socialsekreteraren inte till.

Och det är självklart att blir man bemött med okunskap, folklighet och nonchalans som ny i sverige, att man inte vill mötas på halva vägen, att man inte vill samarbeta.

Svensk arbetskraft är obildad, ingen allmänbildning och trampar på som om man vore hemma i sitt eget kök. Det är oanständigt.

Så kommer den afrikanska människan till en liten stad eller by i ett svenskt glesbygdsområde. Och där helt plötsligt kan minsta unge alla etikettsregler, man är lyhörd och man visar hur man parkerar i cykelstället och hur man slänger i papperskorgen.

Alla formell arbetskraft gör distinktion emellan arbetsliv och privatliv. Och man har läst på, och man visar upp en bild av sverige som individen kan lita på.

Detta ger självklart en helt annan attityd.

Och med denna introduktion kan individen skapa en ny plattform, och tillföra samhället ny information, ny kunskap.

Detta måste vi förstå.

Att är du tydlig så får du en tydlighet tillbaka. I den lilla staden kan individen hitta den svenska mentaliteten, men är man van att leva i storstadens puls, mycket intryck, mycket uttryck så blir den lilla staden tråkig.

Svensken har inget problem med detta, eftersom man är född här. Man har sina aktiviteter, sina sysslor och sina relationer.

Och om vi tänker ett steg längre. Om du möter som ny i landet en människa som ger ett obildat intryck, vad gör du?

Självklart söker du din egen språkgrupp och får en introduktion som inte har med Sverige att göre. Detta är en bild sedd genom en landsmans ögon i en känsla, av förakt eller vrede. Man har ingen respekt.

Om socialsekreteraren vill känna ett land, finns det på universitetet ämnet kulturgeografi och det finns naturgeografi, och det finns ett treårigt program som heter turismlinjen. Där kan man ha attityden av lära känna, inte på sin arbetsplats.

Turismlinjen är en utbildning på 180 poäng, och skall ge en kunskap om etablering och skötsel av turistanläggningar. Hotell, vandrarhem, skidanläggningar, samt ge en formell utbildning om turism i Europa. Vilka lagar som gäller vid arbete på hotell i andra länder.

Och eftersom det sker en standardisering av universitetsutbildning inom EU, så finns liknande utbildning i Frankrike.

Detta är lite annorlunda, från att prova på att städa i ett annat land

denna turismutbildning finns inte i östeuropa, i länder som anser sig att de skall bygga upp landets ekonomi på turism….