torsdag 27 oktober 2011

extra tidsuttag, extra arbetsuttag, extra allt….

Det springer runt svenska turister här på granadas gator. De stör.

Ingen har bjudit in dem.

Ingen har bjudit hit mig, jag kom själv. Och det skulle inte anses som helt anständigt, om jag började stjäla cyklar, skära sönder spanjorernas skor och stövlar. Jag tror nästan att sverige skulle få dåligt rykte.

Men detta kan man göra som invandrare i sverige. Alltid retar det någon. Och visst retar det någon.

Hur är den hjärnan konstruerad som frivilligt söker sig till sverige, och ger sig på svenska ursprungsbefolkningens skor och stövlar, eller cyklar.

Hur förväntar man sig att man som grupp skall bli behandlad.

Sverige har idag stora problem med personalens bristande kompetens. Man följer inte arbetsbeskrivningar, man anställer egna ersättare, man avviker från arbetsplatsen. Och man arbetar långsammare än övriga europa.

Och hur är dessa hjärnor konstruerade. Varför skall sverige ha egna beräkningar av uttag av resurser, tid , arbetskraft, lokal, verktyg, kläder, fordon.

Resultatet blir sämre än i övriga europa och det tar dubbelt så lång tid. Av detta kan man dra slutsatsen att sverige inte kan arbeta. Man klarar inte av att hålla sina gränser. Och ny arbetskraft drar med sig äldre, erfaren arbetskraft.

Att städa ett hotell, eller vandrarhem hur svårt kan det vara.

Men om man använder tiden till att rota i väskor, ner i sängarna, ha sönder gästernas tillhörigheter, så klarar man inte av att arbeta.

Och vad gör man med människor som inte klarar av sitt arbete. Skickare dem på utbildning, eller nyanställer.

Jag är ganska övertygad om att de svenska turister som springer runt på granadas gator, har samma status som de journalister i etiopien, man måste lösa biljett för att se dem.

Jag har inte mycket till övers för dessa journalisters beteende i främmande land. jag måste säga det.