fredag 21 oktober 2011

kallt eller varmt i luften…

 

Här i sevilla nådda termometern 27 grader under dagen.

Jag har levt underåtta års tid med en temperatur vintertid på 16 grader inomhus. I göteborg, i angered. Samtidigt kunde man gå in i min lägenhet och låna min tvättmaskin, eller kolla om det fanns något i mitt kylskåp eller skafferi.

Detta var sanktionerat av fastighetsskötaren. Han ville inte bli kallad rasist. Jag är född i sverige, och använder ett skarpt språk. En rak dialog. Jag är inte invandrarvänlig, jag är objektiv. Jag har många vänner från främmande land, de är mina vänner för att vi har ämnen att diskutera, utbyter information.

Detta är inte samma sak som att vara lojal mot invandrare. Vi utbyter information. Vi spelar inte trumma tillsammans. Vi dansar inte, vi har inte radion på. Vi pratar och försöker förstå hur den svenska invandrardebatten tänker. Vilket land i världen trycker ner sina landsmän till förmån för de nya. I fredlig tid. Baltikum ockuperades av forna ryssland, och tvingades att ta vissa beslut angående befolkningens frihet.

Det råder fred i sverige, svenska flaggan och tidningarna skriver på svebska. Men vad säger man? Hur resonerar man?

Det är kallt i sverige ser vi på väderkartan. Det blir en kalla vinter.