lördag 22 december 2012

är intolerans en egenskap eller en social konstruktion

i milano säger man mig att ca trettio procent av invånarna är illegal. de lever som vanligt. betalar hyra, arbetar kör bil osv.

i lettlands huvudstad riga, en stad på under miljonen invånare, kunde man rensa staden från illegala invånare på en vecka. staden hade svämmat över. riga är en mycket intressant och trevlig stad, vilket gör att många stannar kvar lite längre än man tänkt.

i de svenska stora städerna kan inte polisen ens försöka ta ut illegala invandrare, om man så arbetar i ett år.

vi har sagt, polisstat, och nu har vi konsekvensen av detta.

det kan yttra sig i att man bränner ner lägenheten där illegala invandrare uppehåller sig mot kontrakt innehavarens vilja. kanske en ensamstående kvinna.

vi har en attityd i svenska samhället där vissa grupper anser att det är onaturligt att en kvinna lever ensam och man sr sig som en slags frälsare.  man tolererar inte ensamstående kvinnor, självständiga, för man anser detta onormalt.

sverige har en lång tradition av intolerans. häxor, homosexuella, listan kan göras lång.

och sverige har en lång tradition av information. att skapa förståelse mellan intoleranta grupper och utsatta grupper.

militanta miljörörelser. militanta kvinnogrupper låter oss förstå att klimatet av tolerans inte är svenskt. vi är i grunden mycket intoleranta för nya fenomen. och de nya grupperna drar utvecklingen tillbaka.

samhällsutvecklingen går långsamt framåt och frågan är om det behöver vara så.

jag har rest i hela europa, har aldrig satt min fot i ett tyskt hem, ett spanskt hem eller ett franskt hem. varken inbjuden eller objuden. och jag anser mig veta det mesta om dessa tre länder.

hur lär man sig förstå en befolkning?

man behöver information, och litteratur, bibliotek, dagstidningar och tidskrifter är ett sätt. museum, gallerier och arkitektur är ett sätt att förstå befolkningen.

att tala språket och att berätta om fenomen från hemlandet kan vara ett sätt. detta är den normala vägen att förstå ett land och dess befolkning. det har ingenting med, om man är ensamstående, zigenare eller homosexuell att göra.

ingen kräver att man skall gästa landet i folkdräkt eller dansa hemlandets danser, men en designprodukt från hemlandet, kanske kläder kanske en väska brukar vara intressant.

vi får acceptera att intolerans är en egenskap som påverkar samhällsutvecklingen, antingen framåt, bakåt eller åt sidan.

och varför skall jag , som under tiden acceptera, att okända människor, ur olika klasser, språkgrupper och religioner besöker mitt hem, utan mitt medgivande för att lära känna sverige. och att jag hade roliga grejer i mitt hem. detta är diskriminering. göteborgs förort är ett lågstatusområde, ett område med lågutbildning och låg kunskap om lagar och regler, vilket resulterar att man skapar informella ledare. och dessa ledare kan i sin enfald styra gruppen rätt i havet och de fattar inte att det är det de gör.

hur ser världen på göteborg? har göteborg världens respekt. eller malmö? en expanderande kommun. med en mängd projekt, kulturella satsningar. och vem söker sig till malmö, eller göteborg.

enligt statistiken manliga invandrare utan utbildning i fertil ålder. och frågan blir vem har råd med detta.

polisstat eller folklig mobb. trasproleteriat eller gatans parlament. eller ett italienskt styre där brottliga organisationer har inflytande i samhällets alla delar.

skall människor i delar av sverige få sina rättigheter tillgodoses om arbetskraften är på gott humör.

skall arbetskraften bli misshandlade i sitt hem bara för att de inte pratar på en svensk kommunal arbetsplats?

och vem skrek polisstat.

och vi tittar på hotellen. städjobben innehas av människor från delar av jorden där homosexualitet är förbjudet. eller zigenare, judar förföljs av tradition. man kanske har en traditionell misstro mot olika religioner och detta inverkar på arbetets utförande. och vi kallar oss civiliserade, moderna med internet i telefonen och rösträtt, körkort och egen snöskyffel.

europa och sverige är ett getto. ett hierarkiskt apberg, där kvinnor utan att förstå vad som sker, kryper och fjäskar för alfaledaren för att få en banan.

arbetarklassen säger solidaritet, kvinnorörelsen säger solidaritet, miljörörelsen säger växthuseffekt och förgiftat grundvatten.surt regn.och demokratins kvinnliga väktare anser att det är helt okej att gräva upp plantor och växter ur stadens planteringar och plantera i blomlådan på balkongen. och argumentet är skatten.

detta är syntax error. varken mer eller mindre. ett  beteende som vilar i total avsaknad av logik.

och samma kvinna kan utan att skämmas ifrågasätta nobels fredspris som utdelades till EU. det var inte logiskt.

frågan blir finns det något som du anser vara logiskt, mer än ditt senaste toalettbesök. så du fick göra något stort. och glömde tvätta händerna efter toalettbesöket. en ängel, blond och mild.