torsdag 27 december 2012

det börjar bli för individcentrerat.

 

sverige är ett land med många starka viljor. detta kan vara på gott och ont. det jag  inte kan acceptera i detta land är administrationen som anser att man i sin position bör styra individens val. det kan gälla försäkringskassan, det kan gälla socialkontor och det kan gälla csn. man sitter på sin stol och dirigerar individen i olika riktningar som man tycker är bäst för individen. man kallar sig flexibel.

och vissa kan få mindre i ersättning, och vissa kan få mer. trots att det finns tydliga regler för hur utbetalningar ska ske. jag fivk under min sjukskrivning för lite ersättnin g. då man ansåg att mina resor till storstäder under hösten inte var lämpligt. sjukskrivningen blev sedemera sjukpensionering så jag hade haft åsikter om hemmafruars passivitet. och försäkringskassan ansåg att jag skulle visa vad jag kunde. och detta fick de se. studier, politiskt arbete och litteraturläsning. och se surt sa räven om rönnbären.

och dessa individuella lösningar är oftast inte av godo. dessa hindrande av individens planer kan ses som en tyranni. ett slags närmande till diktaturen. jag kommer från en ort där resandet är en del av vardagen. karlstad har en mycket stark tradition av politiskt arbete och detta medför många kontakter och resande. och kanske inte semesterorterna är de vanligaste resmålen i detta.

och detta fann man märkligt i göteborgs norra förorter, för man hade inte den traditionen.

och man  fann det så märkligt att man var tvungen att kontrollera min bostad, min lägenhet under min frånvaro. studier, arbete eller resor. man skulle ha kontroll. och man kunde ju passa på att skaffa sig mjölk, diskmedel, toalettpapper och schampoo när lägenheten ändå var tom. och som alltid i förorten klarar man inte av situtionen.

csn anser sig kunna styra mina studier genom ekonomiska transaktioner. och jag är inte ensam jag hörde dagligen under min studietid om människor som fått sina studiepengar försenade. och det var inte en, två dagar utan en lång tid. och i ett initieringsskede, man kanske har bytt studieort kan det vara viktigt att ekonomin fungerar då mycket är nytt. ny ort, ny kurs och nya vänner.

socialkontor anser att kvinnor inte skall ha pengar till helgen och kanske till och med anser att en informell kontakt skall hålla ett öga på kvinnans förehavande.

små finesser som man i sin position inom administrationen skaffar sig. och de innebär begränsningar för individen.

min retorik och min politiska agitation anses vara mycket farlig och förorten anser att det som jag för ut kan skada deras rykte. man tillåter sig att följa efter, som ett slags spioner.

men hur var det nu. olaga intrång, hemfridskränkning. vem skadas`

att inte få korrekt utbetalning från försäkringskassan, sjukersättning och sjukpension, vem skadas?

och vad är man rädd för. jag talar gärna om för indivien vad jag tycker, rätt i ansiktet. men det är ofta inte populärt. som man bäddar får man ligga.

som sjukpensionär har försäkringskassan ingen makt över ens arbete. jag skriver. bloggar och läses av hela världen. jag skriver en bok, en novell och sagor om europeisk industrialisering. vad är skrämmande. att du inte klarar av detta.

nu är attityden att man vill inte ha turister. inga problem. invånarna får själva betala sin stad. sophämtning, tömning av papperskorgar, lagande av vandaliserade vägar och trafiksignaler.  gatans avlopp , städning av stranden, av parken, och av centralstationen. och detta dras på kommunalskatten och trafikskatten, osv.

i en demokrati är det ekonomiska systemet uppbyggt för de demokratiska spelregelrna, och minsta störning av dessa spelregelr får ödesdigra konsekvenser för områden där man minst anar.

och dessa administrativa kvinnor med självpåtaget ansvar om individens bästa. oftast med ofullständig information om syftet, och med en avundsjuk ansats. bitterhet.

man kan inte arbeta så. det fungerar inte.

jag har skulder, och de skall ligga där. då jag ansågs behöva en illegal invandrare i lägenheten för att man skulle kontrollera om det var sant att jag vaknade fem på morgonen.

mina sovvanor skulle kontrolleras. och nu förstår alla vem jag är. att skicka folk ner i havet, steg för steg, genom att använda deras svagheter och logiska slutledningar. så arbetar man som militant feminist, militant miljörörelse. en rysk tradition.

företag lägger ner, arbetskraften arbetar i fel riktning. man mjölkar företag.

hur ska man komma till rätta med dessa familjer som har så svårt att få ihop kronor till toalettpapper. skall man ta bort toalettpapper ur sortimentet, och använda sin agen kreativitet. skall man lära folk att använda toalettpapper. eller skall man tala om för dem att man inte gärna söker deras sällskap.

eller nöjesfält i juletid, i vår klimatzon. vem anser att karusellen är första prioritet i regn eller snöstorm. och med personliga namn på tågset och spårvagnar som i gbg.

var är mänskligare samhället. att människor utan kunskap om samhället och utvecklingstendenser skall få dra tillbaka samhället till ett tidigare utvecklingsstadium. det finns reservat för sånt. skansen är ett.

att man stoppar individen utbildningsval för att det är roligt. att bråka medan kvinna läser franska eller skriver uppsats. det tycker man är roligt. man kontrollerar. vem behöver den kontrollen. det finns institutioner för sånt. behandlingshem kallas det.

och vem skall informera administrationens kvinnor att dets tår 2013 på almanackan.