fredag 14 december 2012

att åka tåg i tyskland..

här i tyskland har man en stor debatt om tågen. att ICE tåget är något alldeles extra vet alla. men reggiotågen fungerar alldeles utmärkt.

men priserna skall höjas efter årsskiftet och kanske vi kan kalla det inflation. bonn hauptbahnhof har drabbats av en bomb. tidningarna säger att det är enislamist, och kanske är det så.

men jag skulle vrida debatten till de grupper som kallar sig komma från en fölkhögskola och spelar rollspel på tågstationerna. frankfurt, munchen, berlin. och man kallar det att ta över.

i caféer, i biljettluckor, information skall dessa leka personal. och outbildade unga människor skall klippa biljetter. man leker och klär ut sig. detta barnsliga beteende kan verka provocerande. den personal jag mött har ingen allmänbildning. diskriminerar olika grupper som man ogillar. zigenare,beduiner. dessa unga människor har vänner och bekanta med sig som kontrollerar så resenärerna beter sig korrekt mot sin vän. en människa som är så korkad att den itne vet var brandsläckaren är. hela teaterinstallationen kan verka provocerande och läggas i en struktur av mänsklig dumhet.

vi har sett samma teatergrupper amatöristiskt ta över tågstationer i sverige. stockholm, resultat två utbrända tågset.

malmö, resultat inställda tåg och långa förseningar.

det finns olika anledningar till att man fascineras av tåg, men oftast är det mer roligt att gå framför fötterna på folk, att irritera stressade resenärer som har bråttom. man bildar köer vid biljettluckan, automaten och kiosken, bara för att man inte klarar av att hitta skolporten.

och nu har vi snösvängen. det har varit kraftiga snöfall i södra sverige, och jag rekommenderar inte att klaga eller ifrågasätta varför snövallarna hamnar där de är. det är snöskola. göteborg är experterna på att uppfostra stressade morgonresenärer som parkerat fel, emot datumparkeringen. man måste kunna läsa datumskylten. inte plocka ner den som en souvenir, bara för man inte tycker om texten.

sverige och tåg. den lilla, arbetslösa människan vill påverka kommunikationen och det fungerar inte. sverige föredrar sina utbildade tågvärdar och lokförare. och jag tror att tyskland anser det samma. och av de kraftiga prishöjningarna får man förmoda att man lekt med biljetpriserna, och alla får betala. hohoho.

och hur får man slut på den outbildade arbetskraftsreservens tilltag.