måndag 3 december 2012

kan jag få en cigarett….

och nu ska jag visa vad jag gör med en kollega som snattar cigaretter, ur jackfickan på min arbetsplats.

jag visar hur man gör när man frågar på svenska. jag visar vägen till kiosken där man kan köpa cigaretter, och förstår man inte det, så kanske man förstår efter sitt ordinarie halvår i tyskland.

snatterier ur jackfickan platsar inte på en arbetsplats, särskilt inte om man därefter går till chefen och säger att jag tigger.

olyckligtvis var det ingen som trodde på den historien. och journalisterna har grävt klart.

för att arbeta utomlands krävs arbetstillstånd. ett okänt begrepp för göteborgspolisen, men internationellt är det välbekant.

arbetstillstånd, pass och visum krävs för att uppehålla sig i europa om man har utomeuropeisk nationalitet, annars är man illegal och finns inte.

och de svenskar som lekt sig fram på hotellen i europa, kan nog vänta sig en del påpekande om hur man beter sig i en internationell miljö. bordsskick, mathållning och språkliga kunskaper.