lördag 1 december 2012

arbete och kultur

om man nu ser till en standardisering av studier inom eu, och därefter i en linje att arbetskraften skall ha rörlighet.

i frankrike säger man att kultur är en social konstruktion. en social konstruktion bör innebära att kulturen finns i en tid och i ett rum. och när man flyttar individen bör kulturen transformeras till något annat. vad händer då med det som vi kallar kulturimperialism.  och vad är kulturimperialism. vi definierar det som språk, fråntagande av religion, fråntagande av skolsystem och i viss mån yttrandefrihet.

detta är definitionen av kulturimperialism.

men rent praktiskt, bortsett från kulturell tradition. man flyttar och behöver läkarvård, tandläkare. hur skall detta fungera? kan man som i malmö skoja till det. klä ut sig i hawaiiskjorta och ta in en tandsköterska utan utbildning som pratar polska, bara för att man skojar. man tycker inte om den personen.

eller tandhögskolan, man byter ut elever, till polsktalande elever. utan utbildning, bara för att de vill. man tar kort på tänderna osv. är det detta vi vill se som europa.

eller om man skall arbeta utomlands och hyr ett förråd. och i malmö vill nyfikna grannar se på förrådet. fyra väggar och en dörr, och se man blir nyfiken och vill se grejer. och se man anser att man kan ta grejer ur förrådet, och man kan låna grejer ur det betalda förrådet.

hur skall man se på detta i ett perspektiv av rörlighet.

och personlig integritet?

alla grupper kan inte delta i denna rörlighet av arbetskraft.

och vi antar att man som jag flyttar till förorten i göteborg. jag bodde på andra ställen också. och denna befolkning i förorten ansåg att de hade rätt att snoka i min lägenhet, i egenskap av boende. och skälet skulle vara att se vad man kan låna. jag accepterade naturligtvis inte detta.

och när grannen flög ut i trappan och skrek att hon skulle döda mig, då har man förstått. då har man förstått innebörden i trygghetszon. man går inte in i min lägenhet och man lånar inte grejer eller tar eller kränker mig eller slår kaffemuggen ur handen på mig i mitt eget hem. invandrare eller svensk. man gör inte det bara.

och kvinnan som skrek att hon skulle döda mig, hon förstod inte vad hon hade gjort. hon kommer aldrig att förstå vad hon har gjort. och hur hon fortsatte att kränka min integritet. hur skall man ställa sig till en sådan sak i ett arbetskraftsperspektiv. skall vissa grupper inte delta i arbetsmarknaden eftersom befolkningen inte klarar av att förstå lagstiftningen eller har en egen lagstiftning.

och förföljelsen. under min resa i europa under en tvåårsperiod har jag visat upp diverse egenheter hos kulturella grupper. skall en kulturell grupp bestämma hotellets personalsammansättning. för att skaffa sig kontroll över mig. och hur skall man koppla det med att kultur är en social konstruktion kopplad till tid och rum. en latinamerikanska,. boende i sverige och arbetar tillfälligt på ett hotell i berlin. vad är kultur. är det latinamerikansk kultur, svensk kultur eller tysk kultur eller rent av hotellets företagskultur som gäller.

eller skall man anse att denna kvinna är så bakom flötet att hon inte skall delta på europeisk arbetsmarknad. att hon tillhör arbetskraftsreserven vars enda syfte är att pressa ner lönerna. och att kulturella referenser skulle vara en egenskap på europeisk arbetsmarknad är absurd. eftersom det är en social konstruktion. vissa grupper i europa kan i egenskap av sin attityd till nykomlingar inte delta i euroepisk arbetsmarknad. de har varit isolerade för länge.

och så roligt är det inte att torka rinnande kaffe från väggarna eftersom den illegale invandraren har ett utbrott av ilska. töntigt.