tisdag 25 december 2012

ecos, karuseller och tåg i vintersnö

personligen har jag lite svårt för karuseller och pariserhjul på dessa breddgrader, då snö och kyla kan ställa till problem. i berlin hade man detta år anordnat nöjesfält över hela staden och de snöoväder med stormvarning dagen innan julafton, bekräftade mitt ställningstagande.

enligt den latinska receptionisten är detta en tradition över hela europa.

i göteborg envisas man med att ha sina karuseller igång vintertid, och de har säkert sin publik, men mig passar det inte.

det jag kan tyck om detta är, att det alltid går att få igång karusellen efter regn eller snöoväder men inte tågen. kraftiga förseningar. och inställda tåg.

och var kommer detta ifrån?

enligt den latinamerikanska invandrarbefolkningen åker alla karusell i bolivia på julafton. och detta tror jag inte ett ögonblick på.

jag köpte en tidskrift i den tysk presstopp. främst för att det var ett reoprtage om sevilla. och mindes hur fantastisk denna stad är. och tidningens uppbyggnad var sådan att man mixade företeelser i Spanien och jämförde med latinamerika. det finns tidskrifter i bolivia att köpa. i allehanda ämnesområden. och de är populära och man har egna journalister och utgivare. som tolkar verkligheten åt bolivianerna i sydamerika. och dessa journalister sitter i ett nätverk av journalister och vet troligen allt som försigår i europa. olaga intrång, stölder i lastbilar, tågförseningar, utklädda poliser. rollspel på tyska tågstationer. allt.

och nu är julen slut och bombningarna av syrien fortsätter, ett inbördeskrig.

och i malmö har man outbildade tandläkare, man vill pröva något nytt och man har outbildade läkare. man tar på sig en vit rock och leker läkare. kanske man pratar ett obegripligt språk. man förstår inte.