söndag 23 december 2012

fyrverkeri….

jag valde helt rätt land att vistas i under december månad. här är fyrverkerier och smällare förbjudna.

sylvester är den enda dagen då dessa förekommer och då i organiserad form.

ett förbud i sverige skulle inte fungera. och medan barnen i tyskland, frankrike, belgien osv sitter vid matbordet och äter med kniv och gaffel, äter de svenska barnen med sked. varför?

med sked framför tv.n varför.

här i tyskland dubbas alla amerikanska program och nu har jag sett star trek på tyska. det var en sällsam upplevelse.

den bästa kanalen är kabel eins. charmed, gost whisper och navy cis hela dagen på vardagarna.

och så minns jag växjö vandrarhem. ditskickad personal från malmö och bolivianer spelar gatumusik i staden, kraftigt berusade. och i ett team hjälptes man åt att stjäla min datorkabel ur ett låst rum.

det finns institutioner där man kan bearbeta sin bolivianska kultur. de kallas fängelser. att stjäla, ljuga passar inte i ett europeiskt sammanhang. och fattar man inte detta kanske man inte skall vara här.

och jag är ganska övertygad om att journalister världen över är informerade om sveriges förorter företagande i kommunal verksamhet och i privatahem. och kanske detta har med ambassaderna att göra.