tisdag 26 juli 2011

1,2,3 statsmakten…..

och vem ska förklara första, andra, tredje statsmaktens gång för de individer som vistas på svensk arbetsmarknad.

och vem ska förklara uniformens roll för yrket

och vem ska förklara arbetsbeskrivningen för de som inte förstår det här

och vem ska förklara att kamratgruppens regler inte gäller för alla

och vem skall förklara att i sverige har vi en kultur som är territoriellt och historiskt bunden

och vem skall förklara att bara för att man vill ha en cykel så kan man inte ta någons cykel

och vem ska förklara att lägenheten som man hyr är privat, och även om man vill kontrollera underklädeslådan så går det inte att låna en nyckel

och även om man anser sig ha rätt att stjäla färg ur en låst lägenhet så är et stöld.

och vem ska förklara att det finns individ, grupp och samhälle

och vem ska förklara skillnaden i det privata samtalet och det offentliga samtalet.

och vem ska förklara vad som man för vidare, hur man för vidare och i vilket sammanhang.

för dem som inte förstår detta. jag tänker inte göra det. detta har min mamma och mina lärare förklarat för mig. och då lyssnade jag. men jag lyssnar inte på malajer. så är det.