söndag 31 juli 2011

Bordeaux i backspegeln

Struktursjukskrivningar leder till strukturarbetslöshet.

Jag är så glad att jag få vara i Bordeaux. Detta är en vacker stad. Och fransmännen är precis så franska som de ska vara.

Reserverade, lite avmätta och ska ha sin kvalitet.

Tyvärr hann jag inte smaka de viner jag tänkt, men de finns ju kvar. 55 miljoner lådor vin produceras i detta distrikt. Utsökt kvalitet.

Vartannat år har man vin festival och vartannat år blomsterfestival. Det har varit en trevlig tid i Bordeaux.

Och här i Bordeaux har man ett excellent kommunikationssystem. Modernt och uppdaterat. Lätt att följa.

Paris metro är inte min favorit.

Och så går jag här med min ljudboksfranska. Jag måste träna grammatik. Man kan inte prata så här.

Sverige är långt borta. Malmös strukturomvandling av staden, man bygger med utländsk arbetskraft.

Och i morgon måndag kommer struktursjukskrivningen. Man måste sova. Det har varit både fotbollsmatch och festival i Helsingborg. Och nu är malmöborna trötta. Man måste sova, någon gång.

Det är jobbigt att lyssna på musik. Erik Saade och Petter gjorde jobbet.

Man måste ju hjälpa varandra.

Jag läser i le Figaro att franska journalister har börjat en dialog med baltikum, och det kan vara intressant. Baltikums tre små länder är både intressanta och kreativa. Det kan vara ett givande möte.