fredag 8 juli 2011

turismlinjen på svenska universitet skriver uppsats om STF

Det finns på svenska universitet en utbildning i turism. Den är flerårig och de människor som läser denna utbildningslinje får all information man behöver för att arbeta inom olika sektorer inom turism.

När man på vandrarhemmen i sverige och för den delen östeuropa hittar personal som ägnar sig åt att dela ut nycklar till utomstående och att rota i turisters resväskor, förstår man att dessa personer inte har den utbildningen.

Man är för oseriös. Och oseriös arbetskraft inom tjänstesektorn får oseriösa kunder.

Jag tänker på Södermananland. Där man duschar i mitt rum, man smutsar ner mina kläder i resväskan, man förstör och var fick man nyckeln ifrån?

Detta är oseriösa människor och i östeuropa tar man in knarklangare och prostituerade. Detta har två syften. Dels att dessa grupper behöver en skyddad miljö och tillgång till vatten och mat. Free food.

Och dels är detta en uppmaning om att detta är en lämplig sysselsättning för dig som personal i fortsättningen.

Sverige är ett hårt land. mycket hårt.

Och jag tror inte att södermanalands servicenivå passar det svenska turistklimatet.

Jag är uppvuxen varje sommar mitt i de värmländska skogarna, det är min kultur, och där fick man tidigt lära sig vad en skogsbrand, ett blixtnedslag har för konsekvenser för djur och människor. Man fick automatiskt lära sig hur en välskött skog ser ut och en ogallrad skog. Och detta är jag ganska övertygad om att turismlinjen på svenska universitet förstår att det finns den kunskapen.

Jag kan avstå från vingåkers raljerande, att visa upp unga människor som säger sig komma från skogsprogrammet på gymnasiet. Att se folkhögskolans elever leka i oansade buskar och orensade rabatter är patetiskt.

Att ge en äldre besökare av manligt kön tillgång till mitt rum för att kontrollera är patetiskt. Och nu har TV en del ekonomiska tips för turistpersonalen i fråga om ekonomiska budgettips.

Oseriös personal. Det är möjligt att man har någon lojalitet med någon märklig utomeuropeisk kultur och försöker att likna en mexikansk storstadsattityd.

Att se dessa människor sätt upp näsan i vädret och svar oförskämt och se deras humoristiska arbetsinsatser- det är patetiskt.

Oseriös arbetskraft har inte plats på arbetsmarknaden i sverige.

Knarklangare och prostitution förekommer mer eller mindre öppet i östeuropeiska turistbranschen och om detta är modellen för södermanlandssektionen av svenska turistföreningen så kör vi så. O seriöst, kriminellt och dåligt rykte. Ostädat och med använda lakan, och så droger på detta. Då har vi en riktigt och så kan man ta in lite latinspanska uttryck, då har vi en internationell miljö i södermanlands smak. Billigt och slaskigt. Detta är inte intellektuellt arbete. Detta är baserat på nedre kroppsdelar. Tyvärr.