lördag 30 juli 2011

i utkanten av bordeaux

Jag är nu i Bordeaux och har bestämt mig. Jag måste lära mig korrekt grammatik.

Fransmännen är lite förbryllade. När jag säger något är det med korrekt tonnation, med korrekt satsmelodi, men grammatiken är bedrövlig. Och hur kommer sig nu detta. Ljudböcker i mp3 på franska. För en invandrare som jag är, när man lyssnar. Så tar man efter tonnation, satsmelodi och plockar upp kodord som för handlingen vidare. Och detta är ambitiöst och bra, men det bör kompletteras. Kanske man ska skriva på franska. Då måste grammatiken bli korrekt.

Jag sökte mig till ytterområdena och här i Begles, här kan jag gå hur länge som helst. Tyst och lugnt. Ett bageri, en livsmedelsaffär och en patisseri. Kanske någon restaturang i området. Man äter och promenerar. Det är tre hållplatser från tågstationen som är en otroligt vacker byggnad, och så kan man gå runt i centrum och sedan åker man till begles förorten och läser franska en timme, skriver och studerar fransk musik, fransk litteratur eller vad man har för specialintresse.