torsdag 21 juli 2011

malmö en stad i världen…. i sin egen lilla värld av kultur

Jag är nu i helsingborg och skall lära mig skånska.

I malmö har polisen djurepitet på sina motståndare i kravallerna i rosengård. Och det får man ta fasta på. Detta är seriöst , det kan påverka priset på kaffe, olja och socker.

Ty stalkning är ett allvarligt brott.

Jag hade under min tid en grupp polskor, nyfikna skator som gjorde arbetsbyten. Outbildade och totalt utan kunskap om svenska samhället arbetade de inom CSN, försäkringskassa och tandvården.

Och nu skall jag till frankrike, baskien och visa upp malmös sätt att lösa tandvården.och andra goa grejer….

Och turism. Som i östeuropa en före detta bransch.

Och så pratade de dålig svenska. Det tål inte jag. Det finns kurser. SFI och SAS.

Malmö har dåligt rykte.

Ty stalkning är ett allvarligt brott, även i växjö.

Det här är mitt spel.

Och detta vet hela europa, men inte personalen i malmö. Det är märkligt.