måndag 25 juli 2011

jag läser nu….

jag läser just nu

“a game of thrones” av george r r martins.

en fantasybok som ligger på trendiga bokdiskar och  i bokhyllor.

och minns:

när jag gick i nian. det är längesedan nu. 1973, läste vi Lord of flies på originalspråk. de flesta hade varit på språkresa i england och språket i boken var inte särskilt avancerat, så det gick väl an.

idag läser femtonåringarna fantasy, sa mig en bibliotekarie. så jag tänkte att jag skulle läsa denna fantasy och det fungerar nog för femtonåriga svenska skolelever. språket är inte särskilt avancerat och handlingen är spännande.  så det känns som en uppdatering. jag är säker på att dagens grundskoleelever har en bättre engelska än vi hade. de ser amerikanskspråkiga program på TV och läser fantasyböcker på originalspråket. det bör ge bra incitament för det engelska språket. om innehållet säger jag ingenting, men jag har åsikter. jag är inte lärare och jag är inte femton år. och läser skönlitteratur på franska, engelska och svenska.