söndag 20 november 2011

algeciras och tarifa och här går båten till Tanger…

Efter Sevilla styrde färden till Algeciras, ett vindsurfingcenter.

Algeciras är sammankopplad med tarifa där båtarna går till Afrika. Tarifa är den äldre ursprungliga staden och Algeciras är mer modern, och enligt guiden industristad.

Tanken med resan till spanien var ju att studera flamenco. Lära mig hantera ett par kastanjetter.

Nu är jag ingen lydig flamencoelev, och har nu undersökt flamencons möjligheter i ensamhet. Intressant.

Amn kan säga mycket om zigenare, men ett är säkert de är aldrig otrogna, de är alltid där för varandra, även om de inte är fysiskt närvarande. Och detta avspeglar sig i dansen.

Dansen handlar mer om maktkamper. Man vill dominera, och man vill bestämma. Och detta får nog representera en kulturell egenskap. Men jag finner inte zigenare som ett erövrarfolk utan dessa maktkamper hålls inom familjen, eller gruppen. Detta är min tolkning.

Och hur undersökte jag detta. Ja, det finns vissa grundelement i alla dans. Och det finns alltid positioner

Så jag skapade matadoren , vännen och tjuren och höger sida är dominant och vänster sida är följande. Och så dansade jag. Tjurens roll är frustrerad energi, mycket fötter. Och totalt fokus.

Detta för att hitta dels balanspunkter och dels varifrån energin kommer. Och se.

Jag kommer aldrig att dansa i en lång prickig klänning, och troligen inte använda solfjädern,

Jag kommer nog att använda cape/sjal och kastanjetter och stövlar. Och av detta får man förstå att matadoren är den position där jag trivs. Då får man bestämma, och då får man använda alla sina sinnen. Var är tjuren? Och man har mycket inneboende energi, och om jag inte är helt fel ute så har matadoren inte duende. Det skulle inte kännas korrekt.

Så återvänder vi till sevilla. Och nu förstår alla att det inte är känslan i flamenco som man söker, det är något annat.

Och i det sällskapet passar inte jag. Dans är dans, och livet är livet.

Det är samma sak som att köra bil. De finns privatbilisten, det finns taxichauffören och det finns rallyförare.

Och det är tre helt olika saker. Privatbilisten kör till och från arbetet, till affären och hämtar och lämna barnen på skolgården. Taxichauffören kör yrkesmässigt, vilket kräver helt andra köregenskaper, uthållighet framför allt. Att hålla koncentrationen under en mycket lång tid.

Och rallyföraren som har en extrem träning. Rallyföraren kräver inte att folk skall kunna köra rally. Taxichauffören kräver att folk skall kunna trafikreglerna.

Och i sevilla, lite speciellt kanske.

Och om vi hade äkta zigenare i sverige, det tycker jag skulle kännas trevligt. Folk som kan dansa och håller ordning på familjen. Och maktkamper. Vi har arabiska barn i Sverige som behöver nya lekkamrater. Och så jag som matadoren. Det skulle pigga upp.

Om jag förstått saken rätt har vi spansktalande språkgrupper i Sverige, som inte trivs så bra. De har karnevaler och de har sina egna skolor, daghem och kulturlokaler. Men det räcker inte. För vi i Sverige kan inte dansa. svenskarna vill inte dricka öl mitt i veckan, och kan inte dansa. Och de börjar titta på spanien. Man vill vara i regioner där man kan dansa. De har sin salsa och sina folkliga danser, caporales och merenge och cumbia.

Men vi i sverige förstår oss inte på deras sätt att dansa. Konstigt.

Jag vill hellre att mina barn skall lära sig en äkta flamenco än att gå på salsakurs i Sverige. That is it.

Vi kan byta. Vi gör upp lite domän baserad makt bara. Detta är svenskt kulturmönster och detta är romskt. I Sverige har vi tolerans, men vi är inte mesiga.

Vi tittar på invandrare i sverige. Jag skulle gärna se att dessa romer introduceras i svensk förvaltning. De behöver ingen utbildning. Varför skall de utbildas när östeuropeiska kvinnor utan utbildning och folkvett kan arbeta inom förvaltningar i lund och malmö?

Vi byter ut dem och sätter zigenare istället, för att de kan dansa. Nu börjar invandrargrupperna vakna. Och fort gick det. Och tyst blev det.

Det finna gränser inom alla yrken i sverige. Och om man vill bli lokalpolitiker i göteborg eller malmö, bör man kunna lite om den svenska kulturen. Så är det bara.