torsdag 10 november 2011

som man bäddar får man ligga i de svnska fjällen….

Tillbaks i Almeria, finner jag att en eftertanke. Det var första gången jag var i en öken, och det var en slags kontroll av mitt beteende. Guardia civil åkte runt och turister gick utanför hotellet och följde efter mig in i affärer.

Nu vänder vi blicken till svenska fjällen, där en del utländska turister leker pajas i backarna. Jag skulle rekommendera de skdskolor som finn, och låta lokalbefolkningen vara ifred. De kanske är söta och intressanta, men att de gratis skall guida utländska turister i fjällen är helt otänkbart.

Deras roll är som i öknen, enbart kontrollerande, och de pratar mycket om turister och deras felaktiga beteende. Är detta helt klart.

Och skidsäsongen börjar i alperna. De franska alperna, och de östeuropeiska bergen.

”It has something to do with the mountains”.

Om jag var skidintresserad, skulle jag aldrig sätta min for I de östeuropeiska Bergen eller skicka mina barn på skidsemester dit. Det är för farligt helt enkelt. De kanske skall skoja.

Den opålitliga arbetskraften och totalt avskanad av kunksap om ekologi och miljöfrågor gör det hela fullständigt ointressant.

Vad är en turist, och vad är turism?