måndag 21 november 2011

flamencodrottningen i förorten, självutnämnd

Hemma i sverige har vi ett antal självutnämnda flamencodrottningar. De har en solfjäder över soffan, med en radie på en meter och en palm och en solnedgång. Och i garderoben har de en kopierad prickig klänning, uppsydd i östeuropa, efter att ha varit i spanien och sett dessa klänningar. Dessa flamencodrottningar har invandrarbakgrund. Och har man en familj med romskt ursprung är det extra roligt att spöka ut sig och dansa, stampa i golvet. Och på privata fester stampar man i golvet och sveper med klänningen och ropar ole och alla tycker att detta är eldigt. Det finns inget flamenco i detta och det finns inget kulturellt i detta.

I sverige har vi lagar som förbjuder diskriminering, och hets mot folkgrupp. Men vi har en poliskår som har tagit avstånd från allt sådant där.

Det är få svenskar som har papperssolfjädrar på väggen i kolossalformat, och att ha en privat fest med flamencotema, det kan man ha, men inte för att reta familjen i dörren bredvid. Och om man gör det får man veta var gränsen går. Men vi har invandrare som helt gått in i sin egen värld, och totalt glömt bort varför utländska familjer lever i sverige. Och ingen tänker tala om det för dem. Man måste tänka själv i en demokrati, kunna ta ansvar för sina egna handlingar, svenskar eller invandrare.

Och när man ser dessa människor spankulera runt i spanien och ha inställningen att man fortfarande är flamencodrottning, och att man på något sätt hör till spanien är fel. när man dessutom börjar fråga om eld eller börjar stryka sig runt mig som en katt i mars, då är man oförskämd.

Man provocerar. Jag är på intet sätt lättretad. Efter alla kendo och iaido-övningar lär man sig kontroll. Jag har lärt mig att inte bli arg. Jag har lärt mig slåss. Och provocerar man mig, så använder jag den tekniken. Att ha en grupp oförskämda människor runt mig intresserar inte mig. Och att göra en människa arg, det kan man göra. Som i sverige.

Och vill man ha en dansant flamencodrottning från östeuropa. Så ordnar jag det. och ett skilsmässodike. Inga problem. Jag har gjort det förr.

Och är det någon som undrar varför östeuropeerna är där jag är, så vet man det nu. De vet vad de har gjort, mot romerna i sverige. Östeuropa.