tisdag 29 november 2011

man kan ana en indignerad ton….

Jag har fått rådet av en outbildad hotellpersonal i Kroatien att bära ryggsäck. Jag har fått fem resväskor förstörda under mina resor.

Eftersom jag har ont i lederna, en åkomma uppkommen av en för kall lägenhet, så vore det fullständigt fel att bära ryggsäck.

Denne hotellpersonal använder facebook för att instruera sina bekanta att följa efter mig och med hårda nypor lära mig att lyda.

Jag lyder inte en östeuropé. Jag lyder inte en hotellpersonal som går över sina befogenheter. i hotellet får man rätta sig efter de regler som finns, men det är också allt.

I Kroatien är hästarna tre meter höga och fallet blir därefter. När dessa östeuropéer skall in och hjälpa till i Frankrike och Spaniens hotell är tragedin ett faktum. När man står bakom disken på hotellet och ger felaktig information, är detta tjänstefel. Roligt eller inte.

Här i Spanien har man tjugoprocentig arbetslöshet, och jag förstår det. Om man tror att man anställs för att hjälpa kompisar har man helt fel inställning.

I lågkonjunkturer brukar man ha statliga arbeten. Man renoverar vägar, husfasader och en allmän upprustning. Detta har inte skett i spanien och jag förstår varför. Man avviker från sin arbetsplats, man sinkar arbetet. Man tycker att arbetet är tråkigt. Inom turistbranschen pratar man om turister, och vi svenskar har ett rykte om oss att dricka mycket alkohol. Sanningen är den att vi kan skilja på arbete och fritid. På semestern passar vi på, men håller en stram alkoholpolitik under arbetsveckorna, eftersom vi har ett arbete att sköta.

I sverige ingår i läroplanen att lära barnen åka skridskor. Det är få barn i storstadsregionerna som får den möjligheten, detta på grund av den stora delen outbildade invandrare som arbetar inom barnomsorgen. De har inte den traditionen, och de är där för att hjälpa en kompis, passa dennes barn så att ingen säger till.

Sverige har på tio år rasat från att ha varit i topp beträffande metodik, kunskap, pedagogik. Idag är vi bland de sämsta i europa. Vi har inte den traditionen. Man bör veta i vilken världsdel man befinner sig. Man bör kunna skilja på arbete och fritid om man skall delta i en demokratisk nations yrkesliv.

Vi har många invandrare, som i egenskap av självutnämnda kulturrepresentanter skall lära oss svenskar att dansa eller spela trumma. Vi kan inte dansa och vi kan inte spela trumma. Kanske det är dags att titta på läraren. Hur instruerar läraren? Hur anpassar han instruktionerna till de elever han har? Kan han eller hon över huvud taget sansa eller spela trumma, och kan den personen lära ut?

Det finns mycket att säga om ett lands invånare, generellt eller lokalt.

Man ser en del utifrån sitt yrke. Och det jag undrar: hur lär man barnen bordsskick och att ha en öppen och intresserad attityd till mat och matlagning i detta land.

Hur sker påklädningen av små barn som skall promeneras och få luft?

Jag har aldrig tvingat ett barn att äta, vare sig i mitt yrkesverksamma liv eller privat.

Jag har aldrig tvingat på ett barn kläder, eller omvänt tvingat av. Däremot har jag sagt att det är kallt på golvet så det är bäst att ha tofflor, annars blir du kall om fötterna.

Och jag har lärt barn att vistas på en skridskobana, och jag har lärt barn att vistas i ett badhus. Och ingen har behövt stänga badhuset för att urinsanera efter dessa barn. Det kan jag garantera.

I Malmö har man haft ett antal östeuropéer anställda i badhusen, med syftet att hjälpa en kompis. Jag har sett vad jag ska av uppblåsta invandrare i Sverige. Man är mycket noga att tala om andras fel och brister och vilka oförrätter man utsätts för. Men man kan inget. Man kan enbart tänka i ett led, och detta fungerar inte i svenska samhället. Man måste ligga före i tanken både när det gäller sitt eget agerande och hur det uppfattas av omgivningen. Annars blir man isolerad, och börjar följa efter. Det finns n tanke bakom detta.

Nu har jag varit i Sevilla och jag har i denna miljö utarbetat en metod som jag kommer att använda för att lära svenska barn att dansa flamenco. Jag har använt den dansmetodik jag själv blivit lärd utifrån, samt lagt stor vikt vid dels den svenska kulturen, dels den romska kulturen och dessa barn kommer att lära sig en korrekt grund i dans, i flamenco samt få en korrekt bild av den romska kulturen. Och jag ger aldrig fel information, för att skoja. Och jag hjälper inte en kamrat. Jag lär barn att dansa eftersom dt är det jag har sagt. Och med detta vill jag ha sagt, att när en polsk blondin stoppar näsan i vädret och säger:

Svenskar är så dumma, de går på allt, så är detta oförskämt. Och vill ge rådet. Ta en titt i spegeln hur ser du ut? Lär dig prata ordentligt hur låter du?

Turistsäsongen är över. Och nästa sommar skall det regna säger dom. Vilka dom? Dom säger det?