måndag 14 november 2011

Hola och hello låter olika, men det betyder samma sak…

Jag tänker ställa in betalningar på mitt förråd. Jag hyr ett förråd hos Shuurgard. Som enligt bruksanvisningen skall vara ett amerikanskt företag.

Den amerikanska företagskulturen skiljer sig från den svenska i många avseenden. LBM och anställningstrygghet är inte lika självklart utan beror mer på ledningens goda vilja vad man anser vara övertramp eller vad som anses vara korrekt beteende. Man har under min resa i östeuropa varit inne i förrådet. Vem behöver kontrollera mina tillhörigheter. Ingen.

Detta är enbart av nyfikenhet. Och hur man går in och gör en överträdelse i ett amerikanskt företag. Det är svårt att förstå. Det är svårt att förstå konsekvensen av ett sådant beteende.

Kristna aktivister fick ett års fängelse när de gjort olaga intrång i ett amerikanskt företag. Och det fanns förmildrande omständigheter genom religionen. Annars hade domen blivit mycket, mycket stramare.

Möllan, tidningsbudet som ikädd kläder ur en återvinningscontainer på svensk mark.

Det argentinska svaret på joe hill, organiserar arbetslösa i möllan att söka information. Då gör vi så.

På svenska arbetsmarknad råder svensk arbetslagstiftning och svensk företagskultur, inte vad området har kommit fram till i konsensus. Och detta gäller i synnerhet Möllan.