onsdag 25 maj 2011

Är detta sverige, frågar barnen?

 

Den stora stadens festivaler skall nu åter ta form i göteborg och malmö. Där stadsbon i alla åldrar får ta del av influenser från den stora världen.

All kultur kommer ur ett politiskt system och ett ekonomiskt system och alla dessa tre. Kultur, politik och ekonomi placeras i en miljö. Ett miljöperspektiv. Stad eller landsbygd. Klimatzon och odlingsgrad.

Så fort man kommer med en barngrupp till bibliotek, badhus, rytmikskola, eller skogen så uppstår frågan

Är detta sverige?

Kan man utgå från att barn födda i sverige vill veta vad sverige är, även om deras föräldrar är födda i annat land. kan man utgå från detta?

Om jag skulle visa ett stycke sverige för ett barn så skulle jag kunna använda södermanland.

Att med södermanlands länstrafik ta bussen runt i landskapet.

Vingåker med det vackra kjesäter slott är inge dålig början. Ett slott som idag har en användning. Ett litet slott med en liten kung.

Därefter skulle jag visa en kuststad, oxelösund. En svensk stad med arbetande människor ett torg och en hamn.

Nu styr vi färden mot trosa, en sommarstad med snickarglädje och trähus. Kullerstensgator och båthamn. En svensk sommarstad. För barnet ville veta vad sverige var, inte sant?

Därefter skulle resan avslutas med ett besök i åkers styckebruk och skäggesta gård. En stor bondgård som idag är vandrarhem. Med alla karaktärsdrag från fornstora dagar. Serveringsrum, matsal och veranda. I hallen finns trappan till övervåningen. Eldstäder. Precis som en stor bondgård eller herrgård skall vara. En stor bondgård eller en liten herrgård.

Så skulle barnet få se sverige. Med bussen och få en känsla av glesbygdsproblematiken. Det finns unga människor som studerar i denna del av sverige. De åker buss tills studieorten. Och åker in till staden om de ska festa.

Detta är en svensk miljöstruktur som påverkar det ekonomiska och politiska systemet för trakten som påverkar kulturen i trakten.

För att möta hösten i södermanland skulle jag använda SL och Waxholms båtarna. Kanske besöka Nynäshamn. För att därefter besöka dalarö. 2000 invånare på vintern och 15 000 besökare och invånare på sommaren. Sedan skull jag åka waxholmsbåten ut till en skärgårdsö, läsa strandskyddsbroschyren och skaffa mig en bild av skärgårdsproblematiken.

En miljö som påverkar de politiska och ekonomiska systemen som formar kulturen.

Vad menar hon? Jag menar att detta är Sverige och om ett barn vill veta vad sverige är så bör man ta fasta på den frågan om man är förälder, en ansvarfull förälder.

I förorten går en subventionerad resa till Ullared, för att handla. En organiserad resa med buss för att handla kläder. I hyresgästföreningens regi.

För mig som designar och syr mina kläder själv och har rest ensam i östeuropa ett år utan att kunna språket förefaller det efterblivet.

Det verkar som människor lever i ett chocktillstånd och sakta, sakta måste öppna ögonen och se världen.

Jag tycker det är pinsamt.

Men jag måste tänka på min kultur, och umgås bara med min egen språkgrupp.

Möjligen kan jag hälla tabasco på maten när jag äter med barn från annat land och sätta mig och sy i ett par trasiga skor. Detta fick jag lära mig under mina år på daghemmet av en utländska kollega. Detta är vad man skall visa barnen. Man ska inte prata eller läsa barnböcker utan just sy i skorna på arbetstid.

Är detta sverige frågar barnen?