onsdag 4 maj 2011

grundläggande värderingar som hörnstenar för en debatt

det finns vissa värden i västeuropa som jag tycker är värda att bevara.

det finns en frihet i familjebildningen och yrkesvalet som västeuropa uppnått genom lojalitet och information. man får vara homosexuell i Europa. man får vara balettdansör, man får vara ensamstående förälder och man får ha en politisk ståndpunkt. man får vara vegeterian.

detta tycker jag är frihet. en liten frihet i tankesystemet. att man förstår att om jag accepterar detta är jag tolerant, inte dum. man behöver inte säga

bensprattel

fundera över sexliv

eller om de har partiboken i sängen

man kan prata om andra saker. växthuseffekten. miljöförstöring i världens största sötvattensreserv. Bajkalsjön eller hur kollektivtrafiken kan förbättras. man kan diskutera hur dagstidningen skall utformas för att passa regionens behov av information eller man kan definiera kultur.

om man börjar begränsa detta med invändningar blir jag arg.

om man använder sexistiska skämt med mig blir jag ursinnig. raljerar man dessutom då blir jag negativ.

om man står och säger vi vill bo i vanliga lägenheter, och samtidigt motsätter sig en renovering av befintliga lägenheter då blir jag likgiltig.

det spelar ingen roll om du är född i Sverige eller utomlands. jag har tappat intresset. det finns vissa grundläggande värderingar som man måste vårda för att inte hamna i ett förfall, en återvändsgränd, och fattar du inte det.

grattis du är priviligierad. du gör som du vill.