torsdag 19 maj 2011

kulturmöte i lettland…

Om jag kom till lettland, med 20 % arbetslöshet och en underbalanserad budget. Detta är definitionen på lågkonjunktur i det ekonomiska system som europeiska unionen har. Om jag kom och begärde att för skattebetalarnas pengar i en påhittad vingåkersdräkt och egenhändigt komponerade danser som inte hade med svensk folkdans att göra, men skulle likna detta, så kulle folk ringa till Sverige och fråga om de fick skicka denna mentalpatient i havet. Svaret skulle tveklöst bli jakande.

Jag skulle anses ha skämt ut sverige.

Vingåkersdräkten är den äldsta dräkten som är intakt bevarad och de danser som anses vara folkdans är nedtecknade och får inte ändras. Detta är vår kultur. Om jag sedan hade en avsikt att visa lett landarna min kultur och de svenska barnen skulle detta inte accepteras. Min närvaro skulle ifrågasättas och jag skulle ombedas att ägna mig åt denna kulturyttring annorstädes, helst i hemlandet.

Med all rätt.

Men här i sverige är detta helt godtagbart. Stadsdelskarnevaler skall besökas av entusiastiska stadsbor som under munter och positiv attityd skall uppskatta detta fantastiska skådespel. Jag kan avstå. Jag anser mig inte vara rasistiskt lagd för att jag anser att det är oförskämt.

Och att utsättas för trakasserier och stöld av hundar, katter och hem etc för att inte bevista denna löjeväckande attraktion är hårresande.

Och detta av människor som utan att rodna tar ord som rättvisa, respekt och mänskliga rättigheter i sin argumentation. De kan inte läsa, kan inte prata rent och barnen i dess närhet klarar inte av obligatorisk skolgång. 30 till 40% av skolbarnen får underkänt. I rosengård. Kravallmecka, är 50 % av barnen underkända.

I min värld i min kultur, spelar det ingen roll om mamma och pappa är född i alingsås eller istanbul. Det spelar ingen roll om du är flicka eller pojke eller svart eller gul eller blå. Du ska lära dig att läsa, därför annars kan du inte vistas i sverige, som myndig person.

Kan alfabetisörer i afrika hindra analfabetismens spridning så funderar man på om det är halvapor i katedrarna . folk utan klocka som avviker från arbetsplatsen för att man ska träffa en kamrat.

Eller vad beror det på.

Det är inte fel på barnen jag vet detta. Och ingen skall diskrimineras utifrån, kön etnicitet, religion , ideologi . och ändå görs detta i svenska skolor. Dagligen och stundligen sker mobbing, trakasserier och förtal av elever. Och detta av lärare som är kompis med barnen. Är detta sverige fråga barnen?

Är detta sverige? På den frågan kan man bara svara en sak. Nej detta är ett uland, detta är ett slumreservat, befolkat av människor som inte kan ta hand om dina egna barn.

Och för att komma tillrätta med dessa problem måste man ha nått en nivå av reversibelt tänkande som en normal människa uppnår i tioårsåldern. Att kunna vandra fram och åter i tanken. En orsak leder till en konsekvens som leder till en orsak som leder till en konsekvens.

Det är inte så att allt bara blir, allt bara händer. Och ta du din kultur och använd den i hemmet som en referens men den är inte normbildande i svenska skolsystemet. Och detta kan du fundera på när du tvättar händerna efter toalettbesöket i sverige.

Alla har rinnande vatten i lägenheten i sverige. Vi skickar inte kvinnor två kilometer med en kruka på huvudet i sverige. För att hämta vatten till sin familj.