måndag 9 maj 2011

södermanland> slott

Här i södermanland finns så många slott. Listan är lång och alla stilar och strolekar är representerade. Så spännande.

Under min resa i östeuropa besökte man en del slott som turist och dessa renoverades med EU bidrag. Detta skulle man mycket väl kunna tänka sig men här är slotten privatägda och detta är för att undvika just fasanfulla stilgrepp och förstörelse och vandalisering av slotten för att vara fräck och se hur långt man kan gå.

Man kan inte bete sig hur som helst med ett slott, det är skillnad mot en lägenhet i miljonprogrammet som kom till under helt andra ekonomiska föresatser. Vi pratar livslängd.

I kjesäter slott finns en folkhögskola och jag tycker man gör rätt. Barnen har bra maner och utnyttjar sin skoltid som man ska. Man är tillsammans och är mycket studiemotiverade.

Ordning och reda och man är kvalificerad för universitet eller högskolestudier efter examen.

Sandemar i haninge kommun har en barockträdgård som innehåller alla barockträdgårdens detaljer men man har anpassat växterna efter svenskt klimat. Detta skall bli intressant att besöka om trädgården inte är privat men det återstår att se.

Det finns alla stilar representerade och på grund av landskapets skönhet och mildhet är det lätt att tycka om södermalnad även om man inte har ett slott.

Och tycker man inte om slott, kan man besöka stockholms södra skärgård och där finns det scenerier som jag aldrig skådat.

Jag bodde på strandhotellet i dalarö och från min veranda hade jag havsutsikt, ett panorama. Så trevligt.

Och dit kan man åka båt. Waxholmsbåt.