torsdag 19 maj 2011

ett inlägg i en kulturdebatt, en svart kulturdebatt

Var kommer en sådan tanke ifrån?

Jag bestämmer över dig. Var kommer den ifrån? Att en grupp invandrare kan gå in i mitt liv i bestämma. Man stjäl mina husdjur, en hund och tre katter. Man sparkar på min dörr i natten för att man vill ha kontroll över mig. Man anser att jag inte skall studera på universitetet utan vara hemma och städa och laga mat till en invandrare. En osjälvständig individ. En beroende individ. Vi pratar mänskliga rättigheter.

Jag är född i detta land, jag kan alla lagar som jag måste kunna. I mitt yrke, i mitt boende och i mina studier. I göteborg har jag blivit placerad mer eller mindre på grund av den tradition av patriarkat och på grund av den bristande kunskap om lagen i samhället. Göteborg har en lägre allmänbildning i lagar och regler än övriga samhället. Man har ett privilegiesystem, vilket gör att saten i mång och mycket är isolerad från övriga samhället.

I detta ligger ingen värdering. Detta är ett val och man fyller i med egen in information. Detta kan man göra i de lokala företeelserna. Köttbullskafeet. Avenyn och Liseberg. Sena kan ha sina privilegier och raffinaderierna kan ha sina. och Sea cat fick lägga ner. Det fanns en konkurrent som hade höghastighetsbåtar till Danmark. Och detta föredrar jag.

Men man hade inte den traditionen i Göteborg. Alla förstår att det finns en linje i göteborgs bakåtsträvande. Att inte renovera nedlagda fabrikslokaler, att inte ändra kommunikationssystemet utan ha tunga spårvagnar.

Man får inte informationen. Man agerar inte. Och detta har med relationer att göra.

Det finns inga pengar. Man har underbalanserat budget och fick ta till kraftiga besparingsåtgärder för att rätta upp. Och detta är inte politikerna som gör fel. Det är kommunal förvaltning vars personal inte har rätt kompetens. Och de har lojaliteter av privat karaktär, vilket stänger informationen och de får fylla i med egen. Men det finns ingen egen information med substans.

Alla politiker har utmärkta relationer med övriga landet och internationella. Det finns en mycket värdig politikerskola i Göteborg av tradition. Men tjänstemanna kåren är en katastrof.

Vi gör som vi vill. Vi tar egna beslut över individens huvud.

Man går in och kontrollerar i individens bostad. När individen inte är hemma. Letar ni efter knark eller? Det finns inget knark. Jag är ingen knarkare men det har hänt att jag fått i mig otillåtna saker i göteborgs krogsväng, aldrig på en svartklubb och i mitt eget hem, ditlagt av en otillåten gäst. Jag har festat i turistortens paradiser, i stora städers klubbar men bara i göteborg kan detta hända.

Man stjäl mina husdjur

Man undersöker min lägenhet

Man följer efter mig när jag gör mina ärenden

Man ska ha kontroll över mina bankärenden

Man kan inte sköta sitt arbete, skolorna är en katastrof, lärarna är inte utbildade och kan inte kommunicera med eleverna.

De är medelklass och eleverna är arbetarklass. Och detta är ett godtagbart argument i göteborg och endast där.

Jag har rest i östeuropa från tallinnn i norr till sofia i söder och träffat människor ur alla samhällsklasser. Jag kan inte landets språk men vi kan kommunicera. Det är märkligt.

Dessa människor har för länge sedan tappat verklighetsförankringen. Man kallar det hemma blind. Hur är detta möjligt. Att man efter tre års utbildning står upp och säger jag kan inte kommunicera med eleverna i skolmiljö och har inte ens vett och skäms.

Min roll är svår och hotfull. Jag kan kommunicera med eleverna. De förstår mig och jag förstår dem. Min roll är svår. Jag är smart och har lösningar som gör att göteborgaren känner sig dum. I denna fotbollens stad är deras fotboll fyrkantig och min är rund.

Det är det som är problemet.

En normalbegåvad människa skulle skrika sig hes i skolan för att barnen kommer efter. Men inte i göteborg. Man pratar med en man och tycker att jag ska stoppas. Och denna halvapa gör detta.

Utvecklingen i denna stad är långt bakom det mesta. Vi kan inte ta hänsyn till nervklena kvinnors behov av duktighet. Vi måste inse att det finns en elit och att övning ger färdighet.Man kan inte lasta en individ som sköter sitt arbete för invandrarnas oförmåga att sysselsätta sig.

Hur kan man ge sig rätten att utifrån sin dumhet gå in och bestämma över en individ?

Man skulle ta mina grejer.

Mitt arbete, min husdjur, barnen skulle bo hos sin far, min lägenhet. För att man är impulsiv.. det finns inga lagar som reglerar detta.

Och får man en tillsägelse skall man kontra. Det finns inga arbetsbeskrivningar som reglerar detta.

Om jag fått en felaktig ersättning från försäkringskassan så är detta ett tjänstefel och en diskriminering inget utkast till en fotbollsmatch. Man får spela fotboll på rasten eller fritiden. Och detta vet hela det globala samhället utom just göteborg. Man är kompisar,.

Och dessa människor anser detta vara roligt.

Mina förhandlingar är förödande. Det finns människor som har lojaliteter med mig också. De skaffar sig information om göteborgarens agerande på ett isolerat ställe så de får vara ifred. Och vakterna ser ingenting.

När en hemlös kvinna har tagit en hundralapp eller det fattas ett gram i varan.

Då tar man fram tre buntband, ett runt stolsbenet och vaden , ett runt stolsbenet och vaden och ett runt båda tummarna. Därefter använder man svångremmen i ansiktet. Detta är spelets regler i den världen och det vet alla. Man testar inte där. Det är en förhandling.

Jag har aldrig blivit uppfostrad av en hemlösa. Det finns ingen anledning. De vet att jag har en annan tradition. Men jag har blivit uppfostrad av en invandrare som skall lära mig sin kultur i mitt land och att prata spanska. Med vilken rätt gör man så.

Och hur man kan bara komma på att ta mina grejer. Mina grejer. Jag har kompisar, jag har ett kontaktnät som är gigantiskt. Och jag ska förhandla på det här. Det är ingen fotbolls match. Det är en underdog-arena, som ska lära sig att definiera mänskliga rättigheter, rättvisa och diskrimineringslagarna i Sverige.

Det är det som gäller. Försäkringskassan och det kommunala lönekontoret har under alla år diskriminerat mig och det är oacceptabelt. Detta är ingen fotbollsmatch. Detta är spelreglerna. Det finns förhörstekniker i andra kulturer också.