onsdag 25 maj 2011

om jag var en modern nomad….

DSC02313

detta är den vackraste mur jag vet i modern tid. sprängsten i nät.

om jag var arkitekt idag skulle jag bygga hus i den här tekniken.

jag skulle ha en grund i byggsats. tomten skulle ha el och vatten framdraget till tomtgränsen.

fönster och dörr i kassett, och en solpanel på taket. allt vatten skulle återvinnas i en tank och mulltoa. en värmeisolerad filt klär golv, väggar och tak.

när man tröttnar monterar man ner solpanel, fönster och dörr. forslar bort stenen till den lokala stenkrossen och tar upp grunden. stänger av vattnet, städar mulltoan och tanken. sedan flyttar man till nästa ställe.

jag har inte detaljplanerat detta men det blir mobilt fast boende.

och ett nytt spännande material i fasaden. en gasolkamin kanske. detta skulle vara min idé om ekologiskt boende med modern livsstil.

i min framtidsvision är rötterna inom oss, och vi är flyttbara. vi vill se olika livsbetingelser mer än bara bo. vi vill ha utmaningar i boendet, mer än trygghet.

hur är det att bo i en tempererad zon en polarzon. och i en tropisk zon. vad innebär det? bara för att kolla.

vi blir mer rörliga, och vi vill ha mer kunskap om globaliseringens effekter.