onsdag 18 maj 2011

i förortens kvarter i gbg…

I sverige har vi inget lärlingssystem. Skråväsendet upphörde för sekler sedan. Vi har utbildning. Grundskolan är den första obligatoriska utbildningen vi har. Undervisningen sker på landets officiella statsspråk. Svenska.

Detta är inget att diskutera. Det är så bara. En förberedelse för detta är daghemmet. Svenska kvinnor i förorten vet att barnen skall gå i skolan och behöver ett språk. De vägrar lämna barnen till de kommunala daghemmen i förorten för att där har outbildad personal med invandrarbakgrund tagit över. De pratar sitt hemspråk och har en sämre svenska.

Det är naturligt att skaffa barn i fertil ålder.

Förstavågen av kvinnorörelsen i sverige kämpade för kvinnors rätt till högre utbildning och att inneha högre ämbeten.

Andra vågen kämpade för kvinnans rätt att kombinera arbete och barn genom daghemmen och annan kommunal service-

Varför skall de av artighet till främmande kulturer låta sina barn ha en sämre svenska än övriga sverige. Deras barn skall utbildas i sverige. Vi har en tradition i sverige att skolan är jämställd. Varför skall vi backa. Outbildad arbetskraft har inte i den verksamheten att göra.

Argumentet till att outbildad arbetskraft skall ha de tjänsterna är att

Barnen lyder inte kvinnor. Vi har inte den kulturen

Barnen måste få sitt hemspråk

På detta finns det två argument. Föräldrar kan förklara för sina barn, det är vanligt att man gör så, att här är det fröknarna som bestämmer och du lyder fröknarna.

I sverige finns en tradition att man skall ha en förklaring till alla order. Om du vill att jag skall lyda skall jag veta varför jag skall göra detta, annars gör inte jag det.

Du ska tvätta händerna efter toalettbesöket för att annars kan det komma bakterier i maten till exempel och du kan bli förkyld, eller få magsjuka.

Då tvättar barnen händerna, för de vill inte vara sjuka.

I förorten är man mycket sjuk, mycket magsjuk och mycket förkylningar.

Svenska kvinnor vägrar lämna sina barn på daghemmet. Detta stoppar deras utveckling. De kan inte studera eller arbeta under småbarnsåren för att de har ansvar för barnets språkutveckling. Och tar det ansvaret. Svenska arbetarklassens kvinnor.

30 till 40 % av barnen i förorten klarar inte den obligatoriska undervisningen. Det är oroligt och mycket vandalisering.

Tll detta finns ett argument. Om människor är oförskämda mot mig blir jag förbannad. Man kan retas, man kan diskriminera, man kan ha favoriter, eller man kan ljuga mig rätt i ansiktet bara för att man inte kan sitt jobb. Då blir jag förbannad. Jag skriker och om jag inte blir behandlad med respekt går jag. Den obligatoriska skolan är ett måste, alltså river jag stället. Enkelt.

Det är min kultur. Det är min tradition. Min uppfostran.

Min kultur är inte att dansa i bikini på en lastbil, körd på en väg avsedd för gående och cyklar av en person som inte har körkort. Detta är inte min kultur. Karneval eller festival, jag skiter i .jag tycker det är löjligt.

Infrastrukturen i förorten är sämre än övriga göteborg.

På institutioner som socialkontor, försäkringskassor är personalen rekryterad lokalt och kommer från ovan nämnda skolsystem. De är av sämre kvalité än övriga sverige. De har lojaliteter utom arbetsfältet vilket leder till diskriminering och hämndaktioner för att hjälpa sin kompis. Man blev bjuden på fest en gång.

Här finns följande argument. All kommunal och statlig verksamhet är jämlik. Det finns arbetsbeskrivningar på varje arbetsplats. Daghemmen har sin läroplan och de övriga institutionerna har sina målbeskrivningar. Dina kompisar med nervproblem och talsvårigheter får man dalta med på fritiden. Kan man inte prata ordentlig svenska efter trettio år i sverige, och när man tittar i bokhyllan finns inte ens ett lexikon eller grammatik i svenska språket kan man fundera på om flytten var planerad.

I förorten råder de patriarkaliska magplasken. Uttalanden som

Kärringen skall hållas kort

Det finns bara en kapten på båten

När jag kommer hem skall maten finnas på bordet

Detta är inte förenligt med kvinnorörelsens kamp. Och inte med svensk lag som förbjuder könsdiskriminering. Att man sedan i den lokal rekryteringen anställer personal av kvinnligt genus som anser att deras position att dela ut socialbidrag eller föräldrapenning, sjukersättning ger dem makt är en fördom. Det är olagligt att göra fel. Det hjälper inte att man skyller på sin egen dumhet eller att man inte skall upprepa detta. Detta är diskriminering och man är uppfostrad så. Att lyda mannen. Sjukt.

Vid påpekande om felaktigheter blir man sur på grund av det dåliga allmänkonditionen, man har nervproblem, man kan inte ta kritik utan skvallrar, omformar historien och skaffar sig kamrater av manligt kön att utföra hämnd aktioner.

Man har beskyddare. I förorten. Vilket resulterar i att man provocerar och ljuger och beskyddaren backar upp vid eventuella tillsägelser.

Arbetslösheten i förorten är över övriga sverige. 20 25 %. Vilket gör att man är mycket hemma, har en sämre ekonomi. Och en tillsägelse kan innebära att man stjäl för att markera.

Ägande är privat, och sin lägenhet disponerar man efter att ha betalt hyran. Det finns ingen lag som säger att en ensamstående kvinna måste ha en invandrare i lägenheten som hon skall försörja. Detta är praxis. Att kvinnan i stället har en betalade student som studerar på stadens universitet. Den tanken har man inte tänkt. Man har inte skolan latent.

För att föra in begreppet skola i medvetandesfären hade man ett projekt med föräldrar i skolan. De använde gymnastiksal, teckningsal, slöjdsalar. Men projektet fick avlutas då stöld och vandalisering blev för kostsamt.

Att snatta en trådrulle.

Den informella makten är tydlig. Efterbliven och efter dagsform. Hämndaktioner och repressalier står inte till proportion till incidenten. Kvinnor med tvivelaktig kunskap om sanning anser sig efter egna observationer förkunna för omvärlden sin iakttagelser av enskilda individer anses som en bra verksamhet.

Vi har här en grupp människor som står över lagar för de inte kan läsa. De har inget folkvett för de undviks av övriga sverige. De kan inte prata rent, de kan inte tillrättavisa eller medla i en konflikt utan använder en incident till egen grymhet. Då lever man upp.

Ingen ryggrad och samtalen kretsar kring sexuella upplevelser, egna men helst andras och mat.

Man hjälper varandra. Det finns ett värderingssystem i gruppen. Tycker om eller tycker inte om. Om man inte tycker om, skaffar man sig infpormation, genom förföljelse, genomgång av hem, och samtal med de som känner individen. Man ljuger gärna om personen för att se vad de säger.

Sanningen och det offentliga samtalet är inte formulerat. Man vet inte om . man gör som man blir tillsagd.

Den valigaste orsaken till kriminell verksamhet är

Att någon sa att det var OK

Att alla gör så.

Detta är en spegling av det isolerade samhället. Ingen massmedial aktivitet, inga bibliotek, ingen faktasökning. Hittar på eller frågar grannen.

Man har en attityd till skolan att där skall man busa och testa nya mobbningstekniker och man anser att det är ett värdigt beteende.

Vi har här en man som bestämmer att kvinnan skall vara hemma och passa barn, går till skolan och snattar en trådrulle samt anser att kultur är det som händer inför karnevalen, man har sin kultur hemifrån och ljuger lika gärna som att tala sant. Det beror på.

Man är i förorten och där skall man stanna. Highlighten i livet är när man får gå till en ensamstående kvinnlig granne, få mat och tigga pengar till en påfyllning till mobilen, snatta en toalettrulle och duscha. Då lever man.

Detta är förorten och där rekryterar man lokala politiker med patriarkaliska förtecken som skall ta beslut om barnens framtid. De skall vara hemma på gården och se på kabeltv på kvällen. Det är skit på TV. Det är skiten man vill höra.

I denna miljö flyger begrepp som

Mänskliga rättigheter

Rättvisa genom luften som fotbollar utan luft.

I denna miljö anser man att humorn är ett vapen. Man är underdog, en uppkomling.

I denna miljö kan man inte snvända logik eller förnuftsargument för detta krävar en referens och en koncentration.

I denna miljö måste alla argument föras ner till minsta betydelsebärande enhet.

Man visar en bild på en atom, och säger detta är ditt värde. Det här är du. Har du ingen kultur eller?

- jag skall förhandla på det här!