onsdag 4 maj 2011

mina intryck från malmö 2003 2006…

under tiden i malmö möter jag många olika människor och finner lågvattnet mest skrämmande. i följande monolog har jag försökt att med form och innehåll beskriva attityd, livsinställning och anpassning

 

Malmö är ett politiskt vakuum. Man har det inte i huvudet, man har det uppskrivet i en kod i mobilen med kortnummer.

I ett plötsligt infall av medvetenhet kliver man upp i talarstolen och håller tal. Och pojkvännen från Latinamerika som inte pratar svenska tyckte det var bra. Så gick man vidare. Det var borta ur hjärnan. Och de som man talade till. För dem hade det aldrig gått in. Så var den majdagen till ända. Jo det var kul, jag har aldrig pratat förr, kul att pröva något nytt.

Lite fel, men inget allvarligt.

Vi är arbetare säger malmöborna vi vill bo i vanliga bostäder. Vi vill inte bo i bo 01.att detta anses vara vanliga bostäder har man inte fattat. Vi vill inte att de renoverar, då höjer de hyrorna. Lyx renovering är att sätta upp en kontakt och ta hundra kronor mer per kvadratmeter.

Detta är inte lögn det är : fakta, typ.

Etablissemanget lyssnar inte på malmöborna. Etablissemanget lever i en ekonomisk verklighet.

De förstör vår stad, säger möllanborna, där gat deukontoret plockar skräp, 17 säckar per dag. De förstör vår stad.

Detta skall inte ses som mänsklig dumhet, det är kultur. En politisk metod. Man skriker att något är fel så gör man det själv.

Etablissemanget bygger mer bostäder, och nu riktigt dyra bostäder. Vem ska bo i dem. Kanske hockeyspelare. De har inte gått så bra för redhawks och kanske behöver de en lägenhet, då kanske de det går bättre igen. Tips från coachen i göteborg. Malmö älskar sina ishockeyspelare.

Man hjälper bara sina egna.

Man ska göra bostadsrätter i möllan. De ska bli vanliga lägenheter. Med vanlig standard. Det kan vara svårt att förstå om man aldrig har sett en vanlig bostad.

I andra delar av sverige säger man jag måste hitta en lösning i malmö säger man jag måste göra något.

I malmö gör man vad man vill, man har en beskyddare som täcker upp. Det är roligt att provocera. Man kan ju alltid gör något. Prova på olika yrken. Att företag lägger ner för att man inte kan hålla en sekretess, är inte mitt problem. Det är min beskyddares problem.

Vadå spränger. Jag det har detonerat bomber i malmö, i lägenheter. Det var ett misstag. Man sprängde resväskor. Man ska kolla vad som finns i dem. Man ville ha information, typ.

I malmö har man ett politiskt vakuum. Gatan har tagit över.

Vadå auktoriserade källor? Vi arbetar på individnivå i ett internationellt perspektiv, vi är organiserade. Någon snor en resväska på kastrup. Sedan går vi till polacken i tolvan och köper två gubbar. Så spränger vi. Ibland blir det fel, men vi lär oss. Vi vill ha information, typ. Riktig information. Skolan är skit, det är bara invandrare och biblioteket är för jobbigt. I tidningen står det inte fakta det säger latinamerikanen på andra sidan gården vi soptunnorna. Han vet. Tidningarna är maktens lakejer. Han vet han har varit alliendes livvakt. Alliende dog, blev skjuten. Du ser. Livet går vidare. Det gäller att ha beskyddare som täcker upp, i malmö.

Jag gör Vad jag vill, jag har en beskyddare från afrika. Vi utbyter tjänster.

Det är inte mitt problem det är hans.

Vadå skjuter folk på gatan. Är man tuff så är man. Vi arbetar på individ nivå i ett internationellt perspektiv säger jag. Snuten, ha. Vi äger dem. Lite smörgåstårta bara och lite sex.

De är lojala. Vi är kompisar.

Vadå cykelstöld. Finns det cykelvägar så cyklar man väl. Hur svårt kan det vara, typ.

Graffitti är snyggt. Det tycker polacken på tolvan också. Vi lyder han han ger oss glass.

Coachen i göteborg, vi hjälper han. Vi leker dagis och skall visa världen vad som hände om man inte får prata spanska vid köksbordet på ett svenskt daghem. Vi är hans barn. Coachen i göteborg tål inte araber.

Egentligen läser jag fantasyböcker på svenska, franska och engelska men vi behöver gubbarna till resväskorna så vi håller med. Han och polacken har en pakt. Han är sjysst. Lite unga tjejer kanske men det är inte mitt problem. Han är väl beskyddare .det är hans kamp för mänskliga rättigheter. Att få sova på morgonen. Alla kan vi göra nåt. Han tycker att han är rolig.